Publicerad: 2013-01-24

Internationell konferens “Soviet Minorities in the Great Terror” 29-30 januari, Umeå universitet

NYHET Forskare från flera olika forskningsdiscipliner, bland annat historia, ekonomisk historia, religionsvetenskap, etnografi/antropologi och lingvistik deltar i konferensen som handlar om Sovjetunionens minoritetspolitik under Stalins tid. Institutionen för idé- och samhällsstudier står som värd för arrangemanget.

Den internationella konferensen "Soviet Minorities in the Great Terror" handlar om Sovjetunionens minoritetspolitik under Stalins tid och förenar forskare från flera olika forskningsdiscipliner, bl.a. historia, ekonomisk historia, religionsvetenskap, etnografi/antropologi och lingvistik. Målsättningen är att tvärvetenskapliga resultat ska uppstå i samarbetet mellan de olika forskarna. Fokus ligger på komparativa studier kring tidigare mindre utforskade problem. Själva empirin tar sin utgångspunkt i etniska och religiösa grupper, samt geografiska områden, som tidigare inte har undersökts tillräckligt i fråga om Stalintidens terror.

De flesta forskarna representerar ett internationellt nätverk ”The Baltic and Arctic Areas under Stalin. Minorities in the Soviet Great Terror” som finansieras år 2012–2013 av Svenska Institutet och Institutionen för idé- och samhällsstudier vid Umeå universitet. För mer information se nätverkets hemsida: http://www.balticnorthernminorities.org

Samarbetspartners och sponsorer

Bland nätverkets samarbetspartner är Umeå universitet, Södertörns högskola, Institutet för folken i Norr vid Herzen-universitet i S:t Petersburg, Institutionen för Nordeuropa vid Petrozavodsk universitet, Etnologiska institutionen vid Tartu universitet, Indiana University, Ruhr University of Bochum, Deutsches Historisches Institut med flera.

Konferensen har också fått stöd av Östersjöstiftelsen och Samtidshistoriska institutet vid Södertörns högskola inom Östersjöstiftelsens projekt ”Soviet Nordic Minorities and Ethnic Cleansings on the Kola Peninsula” (projektledare fil dr Andrej Kotljarchuk).

KonferenskoordinatorDr. Andrej Kotljarchuk
Epost