Publicerad: 2004-10-22

Internationell studentmässa – för studenter som vill ut i världen

NYHET Den 27 oktober hålls en internationell studentmässa i Rotundan, Universum, klockan 10.00–15.00. Mässan anordnas av International Office vid Studentcentrum, Umeå universitet.

– Internationalisering är ett prioriterat område för universitetet både när det gäller forskning och grundutbildning. I vår strävan att öka intresset för utlandsstudier vill vi informera om de olika möjligheterna att ta sig ut i världen som Umeå universitet erbjuder, säger Eivor Lundgren, International Office.

Under dagen kommer bland andra hemvändande studenter samt studenter från Umeå universitets partneruniversitet i Norden, USA, Kanada, Australien Kina och Japan att informera om sina erfarenheter av utlandsstudier.
– När det gäller studerandeutbyte så ökar alltjämt inflödet till Umeå universitet medan intresset bland våra egna studenter för studier utomlands har minskat, berättar Eivor Lundgren.

Under dagen avgörs även fototävlingen ”My international experience” – hemvändande studenter presenterar sina bidrag. De tre bästa bilderna belönas med fina priser. Mässbesökarna har också möjlighet att gå en tipsrunda med kluriga frågor, vinnaren får pris.

Medverkande: hemvändande studenter, internationella studenter vid Umeå universitet, fakulteter & institutioner vid Umeå universitet, Kanadensiska ambassaden, CSN, CIS, IDP Education Australia, MyPlanet Education, IAESTE, MFS, International Office/SC vid Umeå universitet

Kontaktperson:

Eivor Lundgren, International Office, Studentcentrum, Umeå universitetTel: 786 97 41Mobil: 070-645 52 90
E-post: eivor.lundgren@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg