Publicerad: 2019-02-05

Internationell utmärkelse till Handelshögskolans alumn

NYHET Handelshögskolans alumn, Helena Helmersson, Chief Operating Officer på H&M Group i Stockholm sedan 2018, har fått utmärkelsen ”Influential Leaders” av AACSB, Association to Advance Collegiate Schools of Business.

Det är verkligen glädjande att en av våra alumner erhåller den här typen av internationella utmärkelser för handelshögskolor. Handelshögskolan i Umeå lyfter gärna fram personer som genom sitt ledarskap arbetar för att verksamheter blir mer ansvarsfulla i förhållande till de globala utmaningarna.

Helena tog examen från Internationella ekonomlinjen 1997. Hon har tidigare varit hållbarhetschef inom H&M och 2014 utsågs hon till näringslivets mäktigaste kvinna av tidningen Veckans affärer.

Helena nominerads för och erhåller utmärkelsen för sitt ledarskap och starka engagemang i hållbarhetsfrågor. Det har varit utmärkande för henne under hela hennes tid hos H&M.

- Det var också det engagemanget som gjorde att vi nominerade henne, säger Handelshögskolans rektor Sofia Lundberg.

- Jag är oerhört glad och stolt över utmärkelsen och vill rikta ett stort tack till AACSB som dessutom uppmärksammar de områden som jag är mest passionerad för - kombinationen av hållbarhet och ledarskap. Jag har haft förmånen att arbeta med fantastiska kollegor från många olika delar av världen, och tillsammans har vi lyckats skapa resultat för våra kunder men också för samhällen i stort. Jag hoppas denna utmärkelse kan inspirera andra!" säger Helena Helmersson.

Helmersson började sin karriär hos H&M som controller och hon fick snart möjlighet att arbeta internationellt genom att flytta till Asien för att fokusera på bland annat HR-frågor.

Den erfarenheten ledde så småningom fram till att Helmersson blev hållbarhetschef och sedermera global produktionschef. Hon har i dessa roller lett ett framgångsrikt förändringsarbete inom H&M. Ett arbete som fått många utmärkelser och påverkat hela branschen. Hennes initiativ har inkluderat transparens i värdekedjan, insamling av använda kläder och borttagande av skadliga kemikalier i produktionsprocessen.

Dessutom har Helmersson, med sin passion för ledarskap, arbetat proaktivt med yngre kollegor inom H&M för att stödja deras karriärutveckling. Med insikter på värdet av mångfald och hennes ödmjuka sätt att fokusera på individens potential och karriärmöjligheter har Helmerssons ledarskap varit mycket uppskattat och har visat tydliga operativa resultat.

För mer information om Influential Leaders challenge och Helena Helmersson och alla nominerade besök www.aacsb.edu/influential-leaders.

Kontakt:

Rektor Sofia Lundberg

AACSB

Sedan 2018 är Handelshögskolan ackrediterad enligt AACSB. Att vara ackrediterad av en av de ledande organisationerna för handelshögskolor globalt är ett kvitto på att vår utbildning, forskning och samverkan håller hög internationell standard. Det kvalitetsledningssystem som ligger till grund för vår ackreditering garanterar att vi på ett systematiskt vis arbetar med vår egen utveckling inom samtliga områden inom vår mission och att vi behåller fokus på vår långsiktiga vision. AACSB-ackrediteringen bygger även vårt varumärke och gör det möjligt för oss att finna samarbeten med handelshögskolor av internationellt hög klass och förbättrar våra möjligheter till internationell rekrytering. Vår ackreditering omprövas vart femte år genom såväl en omfattande självvärderingsrapport som ett platsbesök av externa bedömare.

Läs mer om AACSB på www.aacsb.edu.