Publicerad: 2015-10-14

Internationella alumnkontakter samlas i Umeå

NYHET Idag startar International Alumni Leaders Week i Umeå. Umeå universitet får då besök av sju alumner – tidigare studenter och postdoktorer – från Kina, Indien, Sydkorea och Tyskland, som alla fungerar som alumnkontakter i sina hemländer.

– Umeå universitets alumner, som finns i över hundra länder, är våra främsta ambassadörer och kan hjälpa oss att hålla en fortsatt stark internationell position. Det ska bli fantastiskt kul att träffa dessa sju! De har engagerat sig extra mycket för universitetets räkning och tagit många egna initiativ till alumnaktiviteter på hemmaplan, säger Anders Fällström, prorektor vid Umeå universitet.

Bland dem som deltar under veckan finns Damon Yang och Yi Yuan, grundare till det första internationella nätverket som startades i Kina 2012. De studerade båda på Umeå universitets mastersprogram mellan åren 2007 och 2009. Deltar gör också Renuka Jain och Maneesh Paul från Indien, Sujin Hwang från Sydkorea samt Tjorven Pichner och Andree Huk från Tyskland.

Under besöket kommer alumnerna att få ta del av en rad olika aktiviteter som visar vad som har hänt på universitetet sedan de studerade här, till exempel kommer de att få se de nya pedagogiska lärmiljöerna i Humanisthuset, upptäcka Sliperiet och Konstnärligt campus. De kommer också att få lära sig mer om de utbildningar och den forskning som finns vid universitetet idag, träffa nuvarande studenter från sina respektive hemländer samt diskutera framtida alumnaktiviteter och studentrekrytering. Som avslutning deltar fem av dem också på universitetets årshögtid och bankett på lördag kväll.

Umeå universitet arbetar aktivt med att utveckla relationerna med sina före detta studenter runt om i världen, bland annat genom att utveckla de landspecifika alumnnätverk som finns. Alumner kan bland annat engagera sig genom att ordna alumnträffar för att tidigare Umeåstudenter ska kunna knyta värdefulla professionella och sociala kontakter, erbjuda praktisk hjälp till Umeåstudenter eller medarbetare på besök i deras regioner och hjälpa universitetet med att rekrytera nya studenter.

För mer information, kontakta: Jessica Bergström Grahn,
Internationell alumnkoordinator, Umeå universitet jessica.bergstrom.grahn@umu.se
072-541 66 35 eller 070-787 0317

Redaktör: Camilla Bergvall