Publicerad: 2018-10-17

Internationella höjdpunkter på Årshögtiden

NYHET Årshögtiden vid Umeå universitet bjuder på ett brett populärvetenskapligt föreläsningsprogram och en högtidsceremoni då 27 professorer installeras, 11 priser delas ut, och åtta hedersdoktorer promoveras. Däribland WHOs generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus och SVT-korrespondenten Carina Bergfeldt.

– Att besöka universitetet de här dagarna är som att bjudas på ett dignande smörgåsbord – det svåra är att bestämma vad du ska välja bort! Det är fritt fram och gratis för alla intresserade att komma på alla föreläsningar och programpunkter, säger ceremonimästare Charlotte Wiberg.

Startskottet för Årshögtiden går redan på fredag kl. 11.15. Då inviger överbibliotekarie Mikael Sjögren en utställning om 2018 års nya hedersdoktorer, professorer och pristagare på Universitetsbiblioteket. Strax därefter håller docent Helena Lindgren ett föredrag med rubriken Socialt intelligenta system – när vi behöver samarbeta med AI. På fredagen genomförs också ett samtal med den nya hedersdoktorn och SVTs USA-korrespondent Carina Bergfeldt i Umeå universitet möter.

45 populärvetenskapliga föreläsningar

På lördag den 20 oktober följer ett späckat program av populärvetenskapliga föreläsningar, med start kl. 9.00 i Samhällsvetarhuset och Humanisthuset. Av de 45 föreläsningar kan man lyssna bland annat på myter inom idrott och träning, om robotar förstår vad man säger, film och musik, en värld utan fossila bränslen, barns matvanor, språk och skrivande som demokratiska redskap, malaria, varför träd ser ut som de gör, våldsutsatta kvinnor, cellens drivmedel, skolans digitalisering, och hur Trump ser på världen. Föreläser gör hedersdoktorer, professorer och pristagare.

Högtidsceremoni

På lördag kl. 17.00–19.00 äger årshögtidens ceremoni rum i Aula Nordica. Då promoveras åtta hedersdoktorer, 27 nya professorer installeras och 11 vetenskapliga priser delas ut.

– I år är en av de mer kända gästerna Tedros Adhanom Ghebreyesus, generaldirektör vid Världshälsoorganisationen, WHO, och tidigare student vid Umeå universitet, som vid Årshögtiden utses till hedersdoktor. Det kommer att bli ett väldigt intressant möte, säger Charlotte Wiberg.

Alla intresserade kan på plats följa högtidsceremonin, det finns lediga platser i bakre delen av aulan och på läktaren, och för åhörare gäller ingen särskild klädkod.

Föreläsningsprogram med tider och lokaler

Föreläsningsprogrammet

Pressbilder på årets hedersdoktorer, nya professorer och pristagare

Mer om årets hedersdoktorer, professorer och pristagare