Publicerad: 2015-03-09

Internationella kvinnodagen 2015 -en bra mix av forskning och aktivism

NYHET 8 mars, Internationella kvinnodagen, firades traditionsenligt på Umeås gator med demonstrationståg, sambaorkester, slagord och feministiska budskap. Men dagen gav också smakprov på något annat. Innan demonstrationståget fick en stor publik ta del av pågående forskningsinsatser om flickor och unga kvinnor.

Umeå Kommun i samarbete med Centrum mot våld, Kvinnohusföreningen samt Kvinno- & Tjejjouren i Umeå, hade bjudit in tre forskare från Umeå centrum för genusstudier, vid Umeå universitet att tala vid evenemanget ”Flickparadox”.

Varför FlickForsk?

Först ut på scenen var Bodil Formark, koordinator för forskarnätverket FlickForsk! som introducerade forskningsfältet och reflekterade kring varför flickforskning är särskilt viktig i en tid som gärna lyfter fram flickor som viktiga aktörer för att samhället skall bli jämställt.

-På vissa sätt är FlickForsk! så klart också en del av den samtiden. Och det är därför viktigt för oss alla, men kanske särskilt flickforskare, att också ställa sig frågan: ”Vad är det som gör att många blir så entusiastiska över att man forskar om flickor. Vad är det med begreppet ”flicka” som väcker de känslorna?” Sedan var det dags för Linda Arnell, doktorand vid Genusforskarskolan och Socialt arbete, som berättade om sin forskning om flickors och unga kvinnors utövande av våld, hur det tolkas, förklaras och hanteras.

Väven, söndagens stora mötesplats

Lokalen blir bara mer och mer fylld av folk och mitt under föredraget kommer en drös med folk bärandes på plakat med budskap om att stoppa mödradödligheten in i lokalen. Vi i publiken förstår att Barnvagnsmarschen med samma paroll och med stadsminister Stefan Löfven som dragplåster måste tagit slut. Den här söndagen fungerar Kulturhuset Vävens lokal ”Fika” just som den mötesplats den har ambition av att vara. Överallt sitter folk med kaffekoppar och fikabröd och försöker höra vad som sägs från scenen, samtidigt som grupper av barn börjar ta sig friheten att klättra runt bland powerpointskärmar och mikrofoner.

Vårkänslor i ett feministiskt Umeå

Sist ut av forskarna från FlickForsk! är Annelie Bränström-Öhman, professor i litteraturvetenskap, som talar om Lisbeth Salander, huvudpersonen i Stieg Larssons välkända Millenium-trilogi, som trotsar allt och med egna händer gräver sig upp ur jorden där hon blivit begravd av sin far och bror. Hon talar om flickors kraft och symboliken i skildringen genom fler exempel på fiktiva flickbegravningar. Sen är det dags att applådera och dra vidare.

Trots allt prat om våld, gravar och jord så är det troligtvis ändå med en känsla av hopp som åhörarna lämnar den fullsatta lokalen. Till det hoppet bidrog säkert den goda uppslutningen, den strålande solen och det fina vårvädret, men också att det under evenemanget ”Flickparadox” blev tydligt att Umeås befolkning visade ett sådant stort intresse och engagemang på Internationella kvinnodagen

Redaktör: Emma Skog