Publicerad: 2013-08-21

Internationella studenter på väg till Umeå universitet

NYHET Tisdagen den 27 augusti välkomnar Umeå universitet över 1800 internationella studenter. Det handlar om 480 nya utbytesstudenter och drygt 1350 så kallade free movers, studenter som sökt sig till Umeå universitet på egen hand.

– Vi är glada att så många studenter väljer Umeå universitet för sina utlandsstudier. Det bekräftar också de goda resultat vi fått från International Student Barometer, en internationell undersökning som mäter studenternas nöjdhet, säger Anders Fällström, prorektor vid Umeå universitet.

Utbytesstudenterna kommer från 39 olika länder. Överlägset flest utbytesstudenter kommer från Tyskland följt av Frankrike och Spanien. Även om de europeiska lärosätena ligger i topp ökar antalet utbytesstudenter från Asien. För två år sedan tecknade Umeå universitet fyra nya avtal med universitet i Sydkorea och nytt för i år är ett avtal med ett japanskt lärosäte. – Umeåstudenterna har de senaste åren visat ett ökat intresse för att åka på utbyte till Asien. Under hösten kommer vi att besöka universitet i Japan, både sådana som vi redan har avtal med och sådana som vi är intresserade av att samarbeta med, säger Per A. Nilsson, chef för International Office.
Nytt för i år är också stipendieprogrammet Science without Borders som den brasilianska staten finansierar. Sex studenter från Brasilien är antagna till Umeå universitet inom programmet.

Majoriteten av de antagna studenterna, drygt 1350 stycken, är så kallade free movers. Av dessa förväntas omkring 84 nya avgiftsskyldiga studenter börja studera vid Umeå universitet i höst. Även om det är en ökning med 30 studenter jämfört med i fjol vill Anders Fällström höja målsättningen. Samtidigt är han väl medveten om att det är ett mycket långsiktigt arbete och att det behövs särskilda insatser.
– Om vi ska komma i närheten av det antal internationella studenter som vi vill ha måste det till nya typer av finansiering både från staten och från andra aktörer och samarbetspartners. Dessutom krävs ett gediget arbete av oss själva, säger han.

Majoriteten av studenterna beräknas anlända under lördagen och söndagen, 24–25 augusti.
– För att underlätta ankomsten kommer studenterna att erbjudas skjuts till sina respektive studentrum efter att de hämtat sina nycklar på International Housing Office, berättar Helena Löfstrand, internationell koordinator vid International Housing Office.

Klockan 13 tisdag den 27 augusti startar en introduktionsutbildning som ska ge de nya utländska studenterna inblick i hur det är att studera vid ett svenskt lärosäte och att leva och bo i Umeå.

Foto: Andreas Nilsson

Schema för introduktionsveckan

För ytterligare information, kontakta gärna:

Anders Fällström, prorektor vid Umeå universitet Telefon: 070-493 85 27
E-post: anders.fallstrom@adm.umu.se

Per A Nilsson, chef för International Office Tel: 090-786 68 66 Mobil 070-236 62 30
E-post: per.nilsson@adm.umu.se

Sandra Åström, internationell koordinator Tel: 090-786 60 83
E-post: sandra.astrom@adm.umu.se

Helena Löfstrand, internationell koordinator, Housing Office Tel: 090-786 57 72
E-post: helena.lofstrand@adm.umu.se

Utbytesstudenterna kommer från följande länder