Publicerad: 2020-02-17

Internationellt designpris till alumn

NYHET Innovation för behandling av ryggvärk & frozen shoulder vinner ett av världens största priser German Design Award 2020.

Företaget Atlasbalans där Hans Bohlin är VD och grundare och tillika alumn från Handelshögskolan fick tidigare i år ta emot två German Design Awards för behandlingsmaskinerna M1 och M2, optimerade för behandling av fascia.

“Det är stort att ett litet svenskt bolag som satsat på lokal design, utveckling och produktion vinner ett av världens största priser” säger företagets VD, Hans Bohlin.

German Design Award är en av världens mest prestigefulla utmärkelser och delas årligen ut på en gala i Frankfurt. Bland årets vinnare finns företag som Volkswagen, Mercedes-Benz och Siemens – samt svenska Atlasbalans, som utvecklar produkter och metoder för behandling av bl.a. ryggvärk och Frozen shoulder.

“Tack vare goda ergonomiska egenskaper ligger maskinen perfekt i handen på terapeuten vilket effektiviserar behandlingen” – Juryn för German Design Award.

I början av 2020 inleddes ett samarbete med Tysk-svenska Handelskammaren med målet att introducera Atlasbalans på den tyska marknaden. Anne Öye från Handelskammaren är förväntansfull:

“Tyskland ligger i framkant när det gäller nya vårdlösningar så det borde vara en optimal marknad att för lansering av en ny metodik för att behandla Frozen Shoulder”.

Atlasbalans vinner två German Design Awards 2020