Publicerad: 2007-11-21

Internationellt knytkalas på universitetet den 22 november

NYHET Umeå universitet och International Office arrangerar en International Evening på Universum för internationella och svenska studenter, gästforskare, lärare – ja, vem som helst.

Det enda villkoret för att delta är att alla som kommer ska ta med sig något ätbart från sitt hemland att ställa på det internationella knytkalasbordet. Det ska var något som kan ätas kallt och kan skäras i små snittbitar. Deltagarna ska även skriva upp fakta om sitt land på en papperslapp (på engelska) och ta med. Det får gärna vara något överraskande eller rolig. Något som en utomstående kanske inte vet eller väntar sig.

– Vi vill att alla ska dela med sig av sina kulturer och få en inblick i inte bara svensk utan även andra kulturer. De internationella studenterna ska bland annat få dansa svensk folkdans under kvällen. Det kommer också att visas en film om Slovenien och vi kommer att få presentationer av brasilianare, irländare, engelsmän och en bask om sina länder och regioner, berättar Jenny Eriksson, internationell koordinator, International Office, Umeå universitet.

När: Torsdag 22/11
Tid: kl. 16–20
Var: Rotundan i Universum.
Vad: Internationellt mingel med knytisbord och kulturella presentationer och uppvisningar.
Vem: Vem som helst som vill dela sin egen och andras kultur. Internationella och svenska, studenter, gästforskare, personal och allmänhet.

– Det här är första gången vi arrangerar en sådan här kväll. Vi har ingen aning om hur många som kommer. Hur kvällen blir kommer att bero helt och hållet på dem som är där, men om alla drar sitt strå till stacken tror vi att det kan bli riktigt kul, säger Jenny Eriksson.

Media hälsas varmt välkomna!

Kontaktperson:Jenny Eriksson, internationell koordinator Tel: 090-786 71 81
E-post: jenny.eriksson@adm.umu.se