Publicerad: 2010-09-17

Internationellt pris till yngre lovande Umeåforskare

NYHET Kulturgeografen Rikard Eriksson vid Umeå universitet har tilldelats årets The Regional Studies Associations internationella pris för yngre forskare. Han får priset för sin studie om hur faktorer i närmiljön påverkar företags konkurrenskraft.

The Regional Studies Association (RSA) delar varje år ut pris till yngre lovande forskare som på ett nyskapande sätt bidragit till kunskapen om faktorer som påverkar regional utveckling. I år går priset till Rikard Eriksson, post-doktor vid kulturgeografiska institutionen, Umeå universitet.

Hans vinnande forskningsbidrag visar bland annat hur sammansättningen av närliggande verksamheter påverkar företags konkurrenskraft, och att det främst är i närområdet som en rörlig arbetskraft ger positiva effekter. Det beror på att tillgången till lokal kompetens som matchar det lokala näringslivet, snarare än ett stort generellt arbetskraftsutbud, har en nyckelroll för att förstå regionala skillnader i ekonomisk tillväxt.

Prisceremonin äger rum vid RSA:s årliga sammankomst i London den 1 oktober.

RSA grundades 1965 och har sedan starten etablerat sig som ett ledande internationellt forum för akademiker, studenter, praktiker och andra intresserade av ekonomiska och sociala frågor på regional nivå. RSA publicerar även de två vetenskapliga tidskrifterna Regional Studies och Spatial Economic Analysis.

Rikard Eriksson är uppvuxen i Boden och bosatt i Umeå sedan år 2000.

För mer information, kontakta: Rikard Eriksson kulturgeografiska institutionen, Umeå universitet Telefon: 090-786 74 16
E-post: rikard.eriksson@geography.umu.se

The Regional Studies AssociationArbetsversion av studien