Publicerad: 2009-10-30

Internetforskare: unga och vuxna måste börja lära av varandra

NYHET I år hålls för första gången en tvärvetenskaplig internetforskarkonferens i direkt anslutning till Internetdagarna. Den äger rum den 4 november på Folkets hus i Stockholm. En av inledningstalarna är Elza Dunkels, Umeå universitet, som forskar om ungas Internetanvändning.

Elza Dunkels har väckt en hel del uppmärksamhet under de senaste åren genom att ifrågasätta många av de råd och varningar som förekommer kring hur ungdomar bör använda Internet. Hennes anförande den 4 november kommer dock inte att handla om ungas säkerhet och integritet på nätet, istället ska hon tala om digital kompetens ur ett yngre perspektiv.

– I diskussionen om digital kompetens och klyftan mellan den yngre generationen och vuxna tycker jag att vi har snöat in alldeles för mycket på tekniken. När jag har sett på unga människor och deras datoranvändning har jag förstått att det inte i första hand handlar om teknisk kompetens, utan snarare om attityd och förhållningssätt, förklarar hon.
Elza Dunkels menar att vi bör tänka annorlunda kring den digitala klyftan och inse att det inte är så att unga nödvändigtvis kan mer än vuxna, utan att man kan olika saker. Tänker vi så blir det lättare att lära av varandra.

Konferensen riktar sig till svenska akademiker som studerar olika aspekter av Internets utveckling i samhället. Temat är Internets påverkan på individ och samhälle.

Arrangörer är bland andra World Internet Institute, Nordicom, Umeå universitet och Stiftelsen för Internetinfrastruktur.

Läs intervju med Elza DunkelsElzas forskningsbloggMer om konferensenHögupplöst bild

Elza Dunkels nås på: Tel: 090 - 786 60 53 Mobil: 070 - 273 53 23
E-post: elza.dunkels@educ.umu.se