Publicerad: 2014-02-26

Intresset för genusvetenskap stort bland gymnasieelever

NYHET När Umeå Centrum för genusstudier, UCGS, informerade om sin utbildning kom det många gymnasieelever för att lyssna. UCGS studievägledare, Linda Sandberg, var mycket positiv till det stora intresset.

Gymnasieelever funderar på genus
Gymnasielever funderar på genusstudier

Från de fyra nordligaste länen kom gymnasieelever på besök till Campus Umeå för att ta del av universitetets informationsdag. Här fick de lära sig om de olika utbildningarna, såg sig omkring i lokalerna och träffade studenter som visade runt och berättade om hur Umeå är som studentstad.

När du läser genusvetenskap i Umeå får lära dig mera om hur det är att vara kvinna eller man idag.
Frågor tas upp om varför det fortfarande är "normalt" att kvinnor ska ta mindre plats än män och varför mäns våld mot kvinnor är så vanligt? Och även hur det kommer sig att könens betydelser har varierat så genom historien och i olika slags samhällen, samtidigt som vissa betydelser verkar vara ganska oföränderliga?

Linda informerade om att fokus, när du läser genusvetenskap i Umeå, ligger på att titta på maktförhållandena mellan könen och hur de kompliceras av annan makt i samhället som sexualitet och etnisk tillhörighet.

Två av UCGS studenter, Tinika Häggström och Sandra Jonsson, berättade om sina erfarenheter av att studera genusvetenskap.
" - Jag lär mig så otroligt mycket" och "- Här blir jag så väl bemött och omhändertagen av lärarna".

Vill du vet mera? Läs vidare om kurserna eller kontakta Linda.

Redaktör: Maja Bonta