Publicerad: 2010-02-19

Invigning av ny Studieverkstad

NYHET Torsdag 25 februari kl 12.00–14.00 invigs Umeå universitets Studieverkstad på Universitetsbiblioteket. Studieverkstaden erbjuder Umeås studenter ”hjälp till självhjälp” för skriftliga uppgifter, muntliga redovisningar och effektivare studievanor.

Umeå universitet har tidigare stöttat sina studenter via Språkverkstaden, studievanehjälp och våga tala-stöd. Nu samlas allt i nya Studieverkstaden, samtidigt som man flyttar in i nya lokaler på Universitetsbiblioteket.

– Samarbetet med Universitetsbiblioteket är mycket bra. Det är också en plats som många studenter ofta besöker och det känns därför självklart att samla vår – och bibliotekets kompetens, samtidigt som vi kommer närmare studenterna, säger Helena Lindvall chef för Studieverkstaden.

Från Universitetsbibliotekets sida är man förstås också glad över att kunna utöka sin service och på detta sätt göra biblioteket till en ännu mer attraktiv studieplats.

Studieverkstadens medarbetare erbjuder såväl föreläsningar och grupper som individuell handledning inom områdena skriftliga uppgifter, muntliga redovisningar och effektivare studievanor. På studenternas webbportal finns dessutom visst självstudiematerial, användbara länkar och råd.

Studieverkstaden är bemannad måndag–torsdag, men lokalen är öppen även på kvällar och på helger. Då kan studenterna själva titta i böcker och använda datorerna.
– Vi hoppas att det ska bli ett ställe där studenterna får verktyg för framgångsrika studier, avslutar Helena Lindvall

Program:

12.15 Tal av prorektor Åsa Bergenheim Band knyts av Kjell Jonsson, Universitetsbiblioteket, och Peder Tjäderborn, Studentcentrum
12.30 Musik av Ålidhem cowboys

För mer information kontakta:
Helena Lindvall, områdeschef vid Studentcentrum Tel: 090-786 77 52
Mobil: 070-510 89 66