Publicerad: 2008-05-08

Invigning av Umeå universitetsbiblioteks nya lånehall och gästhörna fredag 9 maj

NYHET Invigningen firas med jojk, körsång och bandklippning och tal av bland andra kommunalrådet Marie-Louise Rönnmark som inviger gästhörnan och terminalen med kommuninformation.

– Det känns verkligen roligt att vi nu har fått en riktigt bra mötesplats för våra studenter. Den nya hallen hänger ihop med Lindellhallen och fiket och skapar på så sätt en naturlig mötesplats. Och den nya tidskriftsavdelningen sätter pricken över i:et med sin moderna design, säger Gunni Öberg.

Invigningen inleds klockan 13.00 med tal av rektor Göran Sandberg, överbibliotekarie Kjell Jonsson, lokalplanerare Lennart Arnesson och kommunalrådet Marie-Louise Rönnmark. Programmet som fortsätter till klockan 15.00 består förutom bandklippning med fanfar och jojk av Krister Stoor, även av sång av Kammarkören Sångkraft och mingelmusik med husorkestern Magic Connection.

I Studiesalen visas Spets-utställningen om det sena 1800-talets mycket spännande kvinnliga dramatiker. Utställningen sker i samarbete med Umeå teaterförening, Umeå centrum för genusstudier och Riksteatern Bibliotekets personal visar runt i de nya lokalerna och demonstrerar den nya återlämningsautomaten.

Gästhörnan i den nya lånehallen är utrustad med en kommunterminal – en genväg till kommunal information och service – liknade den som finns på Statsbiblioteket. Men på UB får besökarna också tillgång till information från Studenthälsan, CSN, skattemyndigheten och arbetsförmedlingen. Kommunterminalerna ingår i Umeå kommuns satsning på 24-timmarsmyndighet. Terminalen ger besökarna på UB möjlighet att få kommunalinformation, delta i samhällsutvecklingen, lämna synpunkter och få tillgång till information och service enkelt och snabbt.

Kontaktpersoner:

Kjell Jonsson, överbibliotekarie Teln: 090 - 786 96 80
E-post: kjell.jonsson@ub.umu.se

Gunni Öberg, avdelnings chef information och lån Telefon:090-786 54 91 Mobil: 070-618 54 91
E-post: gunni.oberg@ub.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg