Publicerad: 2019-06-28 Uppdaterad: 2023-05-04, 11:56

ITS i Kunskapens hus

NYHET ITS har flyttat till nyrenoverade lokaler i Kunskapens hus. 250 kollegor på samma plats skapar nya möjligheter för samhällsnyttig IT

250 kollegor på samma plats skapar nya möjligheter för samhällsnyttig IT
Flytten innebär att från och med januari 2023 så sitter alla ITS 250 medarbetare tillsammans för första gången någonsin. Tidigare har enheten varit utspridd på flera platser runt om på campus, bland annat i MIT-huset och Naturvetarhuset. Att nu få jobba i samma lokaler skapar många fördelar men framför allt bidrar det till fler möjligheter för samarbete över verksamhetsgränser.

- Är vi fler som kan kroka arm kring IT-utmaningar har vi bättre förutsättningar att stötta våra användare med smartare lösningar och på så sätt bidra till högre utbildning och livsviktig forskning, säger IT-chef Therese Strandberg

ITS skapar samhällsnytta genom att stötta högre utbildning och forskning med IT i framkant. Verksamheten handlar om att utveckla, förvalta och drifta viktiga IT-system och verktyg för universitet och högskolor i hela Sverige samt bära det strategiska ansvaret för utveckling av IT-användningen vid Umeå universitet.