Publicerad: 2014-08-27

Iskall utmaning från ALS-forskare

NYHET Fredagen den 29 augusti klockan 15 antar ALS-gruppen vid Umeå universitet utmaningen ”ALS Ice Bucket Challenge”. Då kommer ett tjugotal forskare att hälla isvatten över sig vid universitetsdammen. De hoppas på en stor publik.

Bilden: Wikipedia

Ett fenomen har spridits över internet där människor häller isvatten över sig. Det hela startades av en ALS-patient i USA och har gett en ökad medvetenhet om sjukdomen och uppmärksammats världen över.

– Vi i Umeå som jobbar med vård och forskning kring ALS anser att ”ALS Ice Bucket Challenge” äntligen har gett denna grymma sjukdom det fokus och den uppmärksamhet som den förtjänar. Vi hoppas att en ökad medvetenhet och uppmärksamhet leder till ökat ekonomiskt stöd till forskning och därmed bättre behandling, vård och stöd till ALS-patienter och deras anhöriga, säger Anna Wuolikainen, som utsetts till representant för ALS gruppen under det här initiativet.

Forskarna menar att en ökad uppmärksamhet dessutom kan bidra till att fler får upp ögonen för sjukdomen och intresserar sig för ALS-forskning.
– Många före oss har visat sitt stöd genom att anta utmaningen – nu är det vår tur. Vi hoppas se så många som möjligt där för att supporta oss! säger Anna Wuolikainen.

En stor del av ALS-gruppen på ett forskningmöte i Istanbul våren 2014. Mötet anordnades av EFNS (European Federation of Neurological Societies) och ENS (European Neurological Society).

Minst ett tjugotal forskare från ALS-gruppen kommer att finnas på plats vid universitetsdammen på fredag och bli rejält blöta. De som inte kan delta på plats, kommer att delta där de befinner sig – en forskare medverkar från Tyskland och en från Turkiet.

Forskarna vill gärna ha publik och de som önskar donera pengar till ALS-forskning gör det förslagsvis till:

• ”Ulla Carin Lindquist Stiftelse för ALS forskning”, PG 90 00 49-8
  • Insamlingsstiftelsen för medicinsk forskning vid Umeå universitet, bankgiro 950–6130 eller plusgiro 95 06 13–0. Ange att bidraget gäller ALS-forskning.
  • "Neuroförbundet": SMS:a neuro 26 100 till 72980 för att skänka 100 kr till ice bucket challenge insamlingen.
  • ”Hjärnfonden” Sms:a  ALS till 72901 så skänker du 100 kronor

Filmer kommer att publiceras på Ulla Carin Lindquist Stiftelse för ALS-forsknings youtube-kanal varifrån de därefter får spridas.

Tid: Fredag den 29 augusti klockan 15
Plats: Universitetsdammen, se karta

För ytterligare information, kontakta:

Anna Wuolikainen, medicine doktor, ALS Metabolomik inom Erling Persson-projektetKemiska institutionen, Umeå universitet
E-mail: anna.wuolikainen@chem.umu.se

Toppbild: "Doing the ALS Ice Bucket Challenge (14927191426)" by slgckgc - Doing the ALS Ice Bucket Challenge. Licensed under Creative Commons Attribution 2.0 via Wikimedia Commons.

Redaktör: Karin Wikman