Publicerad: 2014-11-25

Isolering av viktigt hjärncentra ger försämrat minne

NYHET Försämrat minne bland äldre kan förklaras av att ett viktigt centra i hjärnan, hippocampus, med stigande ålder blir allt mer aktivt vid vila och därmed samverkar mindre effektivt med andra hjärncentra då man försöker minnas. Det visar forskare från Umeå universitet i en studie som publiceras i tidskriften PNAS.

Hjärnans hippocampussystem är viktigt för vår förmåga att lära oss nya saker och att minnas dessa. Tidigare studier har visat att det förekommer åldersrelaterade förändringar när det gäller aktiviteten i hippocampus i vila, men exakt hur åldersförändringarna ser ut och hur de kan påverka olika minnesfunktioner har hittills varit okänt. För att studera detta närmare har forskarna vid Umeå universitet låtit 339 personer i åldrarna 25 till 80 år bland annat genomgå så kallad ”resting-state fMRI”, funktionell magnetkameramätning av hjärnan vid vila.

I studien som publiceras i veckans nummer av tidskriften Proceedings of the National Academy of Sciences, PNAS, konstateras att den förhöjda aktiviteten i olika hippocampusområden under vila, delvis beror på åldersrelaterad påverkan av nervbanor som ska koppla ihop hippocampus med andra områden i hjärnan.

– Det vi nu kan visa är att minnesstörningar som kommer med stigande ålder sannolikt delvis beror på en process där samverkan mellan de olika hippocampusregionerna ökar. Det bidrar i sin tur till att hippocampus riskerar att isoleras från andra viktiga nätverk och centra i hjärnan. När förmågan att engagera hippocampus blir sämre, blir det allt svårare för oss att på ett optimalt sätt använda våra minnesfunktioner, exempelvis för att minnas olika händelser, säger Lars Nyberg, professor vid Institutionen för strålningsvetenskaper och Institutionen för integrativ medicinsk biologi, IMB, Umeå universitet, som står bakom studien.

Den aktuella studien utgår från det Umeåbaserade Betulaprojektet.

Läs studien i PNAS

För mer information om studien, kontakta gärna:

Lars Nyberg, professor, Institutionen för strålningsvetenskaper och Institutionen för integrativ medicinsk biologi, IMBTelefon: 070-609 27 75
E-post: lars.nyberg@umu.se

Sara Pudas, postdoktor vid Institutionen för integrativ medicinsk biologi, IMBTelefon: 090-786 56 21
E-post: sara.pudas@umu.se

Porträttfoto på Lars Nyberg för nedladdning

Pressbilder för nedladdning

Om studien

Salami, Pudas & Nyberg
Elevated hippocampal resting-state connectivity underlies deficient neurocognitive function in aging, Proceedings of the National Academy of Sciences, PNAS, 2014.

doi:10.1073/pnas.1410233111

Redaktör: Karin Wikman