Publicerad: 2010-03-04

IT-branschen i Skellefteå skapar kontaktytor med studenter

NYHET Lågkonjunkturen till trots finns ett kompetensbehov i IT-industrin i Skellefteå. I slutet av februari bussades ett nittiotal intresserade Umu-studenter norröver för att delta i Möjligheternas dag. Bakom arrangemanget står en rad offentliga och privata aktörer i samarbete.

Efter en bottennotering med 60 anmälda studenter 2007, är 90 intresserade deltagande 2010 en rejäl ökning. Intresset för branschen är på uppgång, menar Leif Häggmark, ordförande i Dataföreningen i Skellefteå.

- Detta är ett utmärkt sätt att visa upp möjligheterna i Skellefteå för studenterna vid de närliggande universiteten. Vi ser hela tiden ett ökat intresse för Skellefteå från de studenter som deltagit tidigare år. Vi ser också flera exempel på deltagare från tidigare år som sökt sig till Skellefteå efter avslutad utbildning.

Efter en dag av föreläsningar och studiebesök hölls den årliga MerIT-galan, vid vilken IT-branschen och de nittio studenterna deltog. Bland annat talade Dataföreningens VD Annica Bergman om betydelsen av social kompetens och nätverkande i yrkeslivet.

Pris delades ut för utveckling genom samverkan, betydelse för regionen, utvecklingspotential och nytänkande. Årets pris gick till NUITEQ för företagets arbete med multitouch-skärmar.

Redaktör: Linn Svensson