Publicerad: 2012-02-02

It-utbildningar mötte gymnasieelever

NYHET Intresset för data- och it-utbildningar var mycket stort när 2 500 gymnasieelever besökte Umeå universitets stora informationsdag. Kanske är det ett resultat av att it-branschen så tydligt ropar efter fler att anställa?

När mer än 2 500 gymnasieelever besökte Umeå universitet fanns institutionen för informatik med för att berätta om de it-utbildningar som institutionen erbjuder, som exempelvis systemvetenskapliga programmet, beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot it-miljöer samt Digital medieproduktion.

Inte minst lockade informationsträffen om det treåriga programmet Digital medieproduktion. Knökfullt med elever på golvet, i fönsterbänkar och dörröppningar, medan flera tvingades vända i dörren och söka sig någon annanstans då man helt enkelt inte rymdes.

Studenterna Ida Renström och Zanna Metzer, båda från Digital medieproduktion, passade på att tillsammans med programansvarige Andreas Lund (bilden ovan) ge gymnasieeleverna många konkreta inblickar i projekt och uppgifter som studenterna arbetar med.

Syftet med informationsdagen att inspirera till universitetsstudier uppfylldes mer än väl och säkert var det många av gymnasisterna som nu blev än mer stärkta att söka sig till vidare studier.

Många intresserade gymnasieelever besökte Informatik för att få höra mer om it-utbildningar.

Redaktör: Mikael Hansson