Publicerad: 2009-04-29

It’s About Time. Konsthögskolans masterutställning öppnar på Bildmuseet

NYHET Återigen fyller avgångsklasserna vid Konsthögskolan hela Bildmuseet. Årets masterutställning presenterar åtta studenter och många av samtidskonstens uttrycksformer – från måleri, teckning och fotografi, via performance, installation till video och avancerad robotteknik.

Magni Borgehed, Fanny Carinasdotter, Carl-Erik Enqvist, Mattias Ericsson, Jan Tore Jensen, Emma Pettersson, Stina Rosenberg, Mariel Rosendahl.

Välkommen till pressvisning på Bildmuseet fredagen den 8 maj kl 10. Masterutställ-ningens vernissage och bokrelease äger rum på söndag 10 maj kl 14. (En timme tidigare, kl 13 öppnar kandidatutställningen Light Club i Galleri 60s del av museet).

Årets masterutställning presenterar åtta studenter och många av samtidskonstens uttrycksformer – från måleri, teckning och fotografi, via performance, installation till video och avancerad robotteknik. Verken behandlar på olika sätt människans komplicerade och motsägelsefulla förhållande till tid: Behovet att bringa ordning i ett ständigt flöde av minnen och behovet att radera och glömma. Fiktionaliseringen av historien eller framtiden och hanteringen av det högst verkliga nu som löper parallellt med vårt i virtuella världar. Viljan att ”hitta hem” och den ständiga, ofrånkomliga längtan till ”någonting annat” som är gemensam för oss alla.

Titeln, It’s About Time, syftar också till känslan att det är ”på tiden” att utställningen äger rum. Efter minst fem år i konsthögskola utgör utställningen på Bildmuseet studenternas kliv ut i livet som yrkesverksamma konstnärer. Curator för utställningen är Sofia Curman. Studenternas handledare under masterutbildningen har varit professor Elin Wikström.

Utställningen ska ses en som en möjlig mötesplats för samtal om den yngsta samtidskonsten. Därför anordnas en serie kvällsevenemang med diskussioner och performance där publiken bjuds in att sätta sig in i de frågor som studenterna uppfattar som mest brännande.

I samband med utställningen kommer publikationen It’s About Time. – Ah I like time. Once I had a really good one. med ett rikt text- och bildmaterial. Tretton svenska och internationella skribenter medverkar i boken som formgivits av Leo Norgren. Katalogen som pdfHögupplösta pressbilder

Utställningen pågår till den 24 maj. En mindre version av den öppnar 27 maj på Galleri Andersson/Sandström i Stockholm.

För ytterligare information, kontakta gärna curator Sofia Curman på mobilnr 070-491 38 44 och e-post, eller museichef Jan-Erik Lundström tel 090-786 68 15 och e-post.