Publicerad: 2014-10-10

IVA och Hans Majestät Konungen besökte Informatik

NYHET Idag, fredagen den 10 oktober, gästades institutionen för Informatik av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA). Besöket var en del av IVAs Kungl. Teknikresa 2014 till Umeå som även innefattade besök till bland annat Designhögskolan, Bildmuseet, Volvo och Umeva.

De 28 deltagarna från IVA inkluderade bland annat Hans Majestät Konungen, Rektor Lena Gustavsson, Umeå universitet, Leif Johansson, ordförande IVA, Björn Nilsson, vd IVA, Magdalena Andersson, landshövding, tidigare näringsminister Maud Olofsson, Göran Sandberg, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse och Krister Olsson, Balticgruppen.

Vid besöket välkomnade rektor Lena Gustavsson IVA till besöket på Umeå universitet vilket följdes av en presentation av MIT-husets verksamheter som hölls av prefekt och professor Mikael Wiberg, Informatik.

Besökarna fick höra om Informatiks forskningsprogram inom IS - Informationssystem, inkluderat mastersprogrammet IT-management och det nyetablerade nationella centrat för digital innovation – SCDI – Swedish Center for Digital Innovation, samt institutionens forskningsprogram inom MDI - Människa-dator Interaktion, inkluderat mastersprogrammet Human-Computer Interaction & Social Media.

Under besöket fick IVAs delegation möta professor Jonny Holmström, Andreas Lund, Rikard Harr och Johan Bodén i institutionens nyöppnade interaktionslabb.

– Vad som gör Informatiks satsning unik är att vi integrerar universitetets tre uppgifter, forskning, utbildning och samverkan i konkreta forsknings- och utbildningsmiljöer. Fullständig integration av stark forskning, ledande praktik och utbildning av hög kvalitet är våra ledord, beskrev Mikael Wiberg under besöket.

Temat för labb-besöket var ”digital materialitet” och besökarna fick i labbet bland annat prova på geststyrd 3D-modellering, titta på 3D-printing och physical computing, höra om interaktionsdesign för Internet of Things, samt även prova arbeta med visualisering av och direkt interaktion med big data.

– Vårt nya interaktionslabb illustrerar en integrerad infrastruktur. Här bygger vi en konkret mötesplats för våra studenter och forskare där god forskning direkt kan omsättas i utbildning, och där hög forskningsanknytning ger hög utbildningsnivå – även ur ett internationellt perspektiv. Labbet är det första i en rad sådana miljöer som vi nu bygger upp för våra studenter och forskare, kommenterade prefekt Mikael Wiberg under besöket.

Bilden ovan: Professor Jonny Holmström och professor Mikael Wiberg i samtal med kung Carl XVI Gustaf vid Ingenjörsvetenskapsakademins besök på Informatik vid Umeå universitet.

Redaktör: Mikael Hansson