Publicerad: 2011-04-07

Jämtlandsskola vinnare i Teknikåttans regionfinal

NYHET Svenstavikskolan från Jämtland vann regionfinalen i tävlingen Teknikåttan som i dag hölls vid Umeå universitet. På andra plats kom klass 8B från Minervaskolan i Umeå och trea blev Sävar skola klass 8A.

För Svenstavikskolan tävlade Karl Sterner, Joel Nilsson och Pernilla Roos. Foto: Erik Ågren

Det var en jämn kamp om förstaplatsen. Svenstavikskolan vann med 30 poäng. Minervaskolan lyckades med sina 27,5 poäng skrapa ihop ett halvt poäng mer än Sävar skola.

Förstapriset ger 7500 kronor och dessutom bjuds hela klassen på en resa till riksfinalen i Växjö den 26 maj. Andrapristagarna får 5000 kronor och tredjepristagarna 2500 kronor.

I regiontävlingen deltog totalt nio åttondeklasser från olika skolor i norra Norrland. Mer information om Teknikåttans regionfinal finns på:

För ytterligare information om Teknikåttan, kontakta:

Annelie Holmlund, kansliet för teknik och naturvetenskap Telefon: 090-7865323
E-post: annelie.holmlund@adm.umu.se