Publicerad: 2023-06-07 Uppdaterad: 2023-12-19, 10:10

Jennie Ekbeck på Umeå Biotech Incubator blir hedersdoktor

NYHET Jennie Ekbeck, vd på Umeå Biotech Incubator, har utsetts till 2023 års hedersdoktor vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten på Umeå universitet. – Jag vill att forskning ska komma människor till nytta, det är min drivkraft, säger hon.

Text: Sara-Lena Brännström

Umeå Biotech Incubator, UBI, är en inkubator inom bioteknik som hjälper nystartade företag att växa och bli lönsamma. UBI är idag en av Europas främsta inkubatorer inom området. Under sina år som vd har Jennie Ekbeck systematiskt byggt upp en verksamhet som förvandlar forskningsresultat till innovationer och produkter.

Jennie Ekbeck har studerat biomedicin vid Umeå universitet och att utses till hedersdoktor betyder mycket för henne – av flera skäl.

– Jag tänkte att jag skulle bli forskare och doktorera, men jag har dyslexi och insåg att en stor del av att vara forskare handlar om att skriva ansökningar och artiklar så det blev ingen doktorstitel. Det här känns som ett erkännande och en uppskattning från universitetet för mitt arbete. Jag blev både rörd och väldigt tacksam, säger hon.

Sedan Jennie Ekbeck tillträdde som vd som 33-årig småbarnsmamma 2012 har hon genom UBI satt både regionen och Umeås bolag inom livsvetenskap på världskartan.

– Man sa till mig när jag började att det inte går att bygga life science-bolag i Umeå och det har vi motbevisat, säger hon.

Jennie Ekbeck har också ett starkt engagemang i utbildningsfrågor. Hon har varit en drivande kraft i att föra samman industrin med utbildningsprogrammen vid Umeå universitet, för att göra utbildningarna mer relevanta och attraktiva. Hon har även skapat arenor för forskargrupper inom olika områden på universitetet att mötas.

– Om inte vi gör bra forskning från grunden på universitetet finns det inget att nyttiggöra och forskning måste få resurser. Kan jag bidra till att öppna dörrar som sedan leder till ett nyttogörande och kommersialisering så blir det som att jag sår för att sedan kunna skörda, säger Jennie Ekbeck.

UBI och Jennie Ekbeck har nominerats och prisats i flera tävlingar rörande entreprenörskap, innovation och inkubatorverksamhet. Hon vann Veckans Affärers och Vinnovas pris som Årets innovationsängel 2015 och nominerades till Årets vd för små företag 2021.

Hedersdoktorstiteln får hon även för att hon brinner för att främja kvinnors engagemang i innovation, entreprenörskap och företagande inom teknikbranschen, bland annat genom att vara mentor och förebild för kvinnor.

Efter elva år som vd har Jennie Ekbeck nu bestämt sig för att gå vidare i arbetslivet och den 9 juni slutar hon på UBI. Vad hon ska göra sedan har hon ännu inte bestämt.

Installationen av fakultetens nya hedersdoktor kommer att ske vid Umeå universitets årshögtid den 21 oktober.

För mer information kontakta gärna:

Jennie Ekbeck, vd Umeå Biotech Incubator
E-post: jennie.ekbeck@lsumea.se