Publicerad: 2016-01-29

Jerker Fick internationellt miljöpris

NYHET Recipharm, som har till uppgift att stödja läkemedelsföretag, tillkännagav i dag att det åttonde International Environmental Award tilldelas Jerker Fick, docent på institutionen för kemi vid Umeå universitet. Fick får priset för sin forskning om läkemedels miljöeffekter.

Jerker Fick, docent på institutionen för kemi. Foto: Johan Gunséus

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation). Företaget delar årligen ut ett miljöpris till en person eller organisation för att uppmuntra och inspirera bästa praxis och innovation, främja goda exempel, samt uppmuntra dialog kring miljöfrågor med läkemedelsindustrin.

Jerker Fick är den första svenska enskilda forskare som får utmärkelsen och han är hedrad över priset.

– Det är mycket uppmuntrande att en CDMO som Recipharm tar miljöfrågorna på så stort allvar. Med priset uppmärksammar man hur forskning som min kan öka intresset för vilken påverkan som läkemedel har på omgivningen, så att vi tillsammans kan skydda miljön från oönskade effekter, säger han.

I motiveringen lyfts att Jerker Fick har genom ett målmedvetet arbete demonstrerat inte bara i laboratorieskala utan även i storskaleförsök, hur läkemedel påverkar miljön. En viktig aspekt av detta är hur antibiotikaresistens kan uppstå hos mikroorganismer kring vattenproduktionsanläggningar, men även hur fiskars normala beteende störs ut av läkemedelsrester.

– Det är en stor glädje att utse Jerker Fick till årets pristagare. Hans tvärvetenskapliga förhållningssätt och hans forskning om en ”cocktail” av organiska föroreningar och deras långsiktiga verkan hjälper oss att förstå vilken miljöpåverkan som läkemedel har, säger Lars Backsell, styrelseordförande för Recipharm.

– Både Ficks artiklar i ansedda vetenskapliga tidskrifter och hans mer populärvetenskapliga verk har ökat medvetenheten hos såväl forskare som lekmän om den här komplexa frågeställningen, fortsätter Backsell.

Priset utgörs av 3 000 Euro, en glasstatyett och ett diplom.

Om Recipharm:

Recipharm är ett ledande CDMO-företag (Contract Development and Manufacturing Organisation) inom läkemedelsindustrin och har cirka 2 500 anställda. Recipharm erbjuder tillverkningstjänster av läkemedel i olika former, produktion av material till kliniska prövningar och farmaceutisk produktutveckling. Recipharm tillverkar för närvarande flera hundra olika produkter åt såväl stora läkemedelsföretag som mindre utvecklingsbolag. Bolaget omsätter cirka 3,4 miljarder SEK och har utvecklings- och tillverkningsanläggningar i Sverige, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Italien och Portugal med huvudkontor i Jordbro, Sverige. Recipharms B-aktie (RECI B) är noterad på NASDAQ Stockholm.

www.recipharm.com

För mer information, kontakta gärna:

Jerker Fick, kemiska institutionen
E-post: jerker.fick@umu.se