Publicerad: 2015-09-03

Joan Wallach Scott besöker Umeå universitet

NYHET Under jubileumsdagarna får Umeå universitet besök av historikern och feministiska forskaren Joan Wallach Scott. Hennes forskning har utmanat den historiska forskningen, framförallt när det kommer till synen på erfarenhet och genus. Hon var med och formade kritisk genushistoria för mer än 20 år sedan i den klassiska artikeln ”Gender: A Useful Category of Historical Analysis” och inspirerar än i dag både det feministiska forskningsfältet och det historiska. Hon har även grundat den historieteoretiska tidskriften History of the Present.

Joan Scott är professor emerita vid School of Social Science, Institute for Advanced Study i Princeton, och har inom ramen för sin forskning skrivit flertalet böcker. Till de mest uppmärksammade Only Paradoxes to Offer: French Feminists and the Rights of Man (1996); Parité: Sexual Equality and the Crisis of French Universalism (2005), The Politics of the Veil (2007) samt The Fantasy of Feminist History (2011).  Hon har även mottagit många priser och utmärkelser för sitt arbete och är hedersdoktor vid bland annat Harvard, Brown University och Bergens Universitet i Norge. Idag lägger Joan Scott sitt fokus på att undersöka relationen mellan sekulärism och jämställdhet.

Under sitt föredrag, torsdagen den 17 september 13.15-15.00 i hörsal D, Samhällsvetarhuset, kommer professor Scott prata om sin senaste forskning under titeln Secularism and gender equality. Föreläsningen är öppen för allmänheten och arrangörerna, Institutionen för idé- och samhällsstudier och Umeå centrum för genusstudier, hoppas det kommer finnas tid att ställa frågor.

Redaktör: Emma Skog