Publicerad: 2014-01-24

Johan Redström bloggar om designforskningens utmaningar

NYHET Med start den 27 januari bloggar Johan Redström, professor och forskningsledare på Designhögskolan, under två veckor på universitetets Forskarblogg. Han kommer att reflektera över sin vardag som forskare, forskningsmiljön vid Designhögskolan och utmaningar inom designområdet.

Hur känns det inför uppdraget?

– Bra, att försöka beskriva för andra vad man själv är helt uppe i blir ofta ett tillfälle till eftertanke!

Vad kommer du att blogga om?

– Jag tänkte försöka utgå från att ge inblick i min akademiska vardag, och utifrån det som pågår just nu också fundera lite över de mer övergripande frågorna och den framtid designområdet står inför.

Har du bloggat tidigare? Vad har du för förväntningar?

– Ja, det har jag men det var ett bra tag sedan. När det gäller mina egna förväntningar så ser jag det lite som ett försök i att ta sig tid att tänka och skriva om det som händer för andra som kanske är intresserade av en inblick i vad vi gör, något som sällan eller aldrig hinns med i normala fall.

Till forskarbloggen:

Fakta om Johan Redström

Johan Redström föddes 1973 i Borås. Han inledde sina studier med filosofi och musik vid Göteborgs universitet, och blev 1998 en del av forskargruppen PLAY – Applied Research on Art and Technology. Han disputerade 2001 med avhandlingen Designing Everyday Computational Things, och utsågs 2008 till docent i interaktionsdesign.Johan Redström har byggt upp forskargrupper – Design Göteborg och Design Research Unit vid Interactive Institute – och nya utbildningar, varit forskningslektor vid Kunstakademiets Arkitektskole i Köpenhamn och adjungerad professor vid Textilhögskolan i Borås. År 2006 erhöll han årets Design Studies Award från Design Research Society, och valdes tre år senare in som Fellow. 2012. För närvarande leder Johan Redström forskningsprogrammet ’Prototyping Practices’ som experimenterar med nya designpraktiker i ljuset av frågor kring social innovation och nya produktionsformer.
Sedan den 1 mars 2012 är Johan Redström professor i design.

Redaktör: Ingrid Söderbergh