Publicerad: 2015-10-23

Johan Sandberg hyllas med Börje Langeforspriset

NYHET Johan Sandberg har tilldelats prestigefulla utmärkelsen Börje Langeforspriset för bästa doktorsavhandlingen i informatik 2015. Johan Sandberg lade fram sin avhandling vid institutionen för Informatik, Umeå universitet.

Hur känns det?
Det känns oerhört kul att mitt avhandlingsarbete uppmärksammas. Det är många års arbete som ligger bakom en avhandling och att få en sån här utmärkelse för det är fantastiskt skoj!

Vad betyder det att du får priset?
Det är en kvalitetsstämpel för både mig själv och forskningsmiljön vid SCDI (Swedish Center for Digital Innovation) på informatik. Det visar också att digital transformation av industrier och organisationer är ett ämne med hög aktualitet och samhällsrelevans. Priset är ett viktigt kvitto på att det vi gör håller en hög nivå, både för oss själva och för de organisationer vi samarbetar med. Sen innebär det förhoppningsvis att jag får prata mer om min forskning vilket alltid är kul.

Vad gör du under det kommande året?
Just nu arbetar jag framförallt med att undersöka effekter på organisatoriska gränser av att digital teknik vävs samman med fysisk utrustning inom industri och transportsektorn. Oerhört spännande då teknikutvecklingen kommit långt men vi vet väldigt lite om hur det ska organiseras.

Läs mer om Johan Sandbergs avhandling Digital Capability: Investigating Coevolution of IT and Business Strategies.

Om Börje Langeforspriset:
Börje Langefors var en pionjär inom IT och skapare av ämnet Informationsbehandling, särskilt administrativ databehandling (ADB) som sedermera blivit Informatik. Han var den förste professorn i informationssystem i Sverige och en av de första i världen. Börje bidrog starkt till att placera Sverige på den internationella IT-kartan och han pekade särskilt på användarens betydelse vid databehandling. Börje Langefors förde fram fler än 20 doktorander till examen varav flera idag är professorer som i sin tur har fört fram egna doktorander till examen.

I syfte att hedra Börje Langefors och uppmuntra en fortsatt god forskning inom vårt ämne har SISA beslutat att årligen tilldela Börje Langeforspriset till den bästa doktorsavhandlingen i informatik, informationssystem, data- och systemvetenskap eller motsvarande ämnesområden.

Redaktör: Mikael Hansson