Publicerad: 2015-05-27

John Akomfrah / Vertigo Sea

NYHET Bildmuseet och BAC–Baltic Art Center är stolta över att presentera sitt samarbete för att stödja produktionen av John Akomfrahs Vertigo Sea som just nu visas på den 56e Venedigbiennalen All the World's Futures, kuraterad av Okwui Enwenzor. Som andra utställningsplats efter biennalen visas filminstallationen på Bildmuseet.

Bildmuseet i samarbete med BAC–Baltic Art Center.

Den trekanaliga filminstallationen Vertigo Sea är en meditativ berättelse om valfångst, natur och människans relation med havet. Den kommer att visas på Bildmuseet 25 oktober 2015 – 17 januari 2016.

Under 30 år har konstnären och filmskaparen John Akomfrah arbetat med frågor kring minne och identitet och skapat filmverk som gett röst åt arvtagarna efter den afrikanska diasporan i Europa. Han fyller luckor i historieskrivningen och använder arkivmaterial i filmessäer och fiktiva berättelser om vårt kollektiva förflutna. Akomfrah är känd för att innovativt tänja dokumentärens gränser och filmessäns format. De poetiska filmerna är sensuella upplevelser i bild och ljud, och han har utvecklat ett filmiskt språk för att förstå traumat och känslan av utanförskap hos människor i exil.

John Akomfrah föddes 1957 i Accra, Ghana. Han bor och arbetar i London och är en av grundarna till den nyskapande gruppen Black Audio Film Collective. Hans verk har bland annat visats på Liverpool-biennalen 2012; Documenta 11, Kassel; De Balie, Amsterdam; Centre Pompidou, Paris; Serpentine Gallery och Whitechapel Gallery, London samt MoMa, New York. En stor retrospektiv av Akomfrahs verk med Black Audio Film Collective visades 2007 på FACT, Liverpool och Arnolfini i Bristol. John Akomfrahs filmer har visats på de internationella filmfestivalerna i Cannes och Toronto samt på Sundance Festival och han har även varit jury- och kommittémedlem under ett flertal filmfestivaler. Akomfrah har tilldelats en Lifetime Achievement Award av Storbritanniens Screen Nation Film and TV Awards för "his pioneering and overwhelming contribution to a black and British cinema culture.”

Vertigo Sea har producerats av Smoking Dogs Films med stöd från BAC-Baltic Art Center, Bildmuseet, Statens Kulturråd, Sharjah Art Foundation, BBC Natural History Unit, British Film Institute, Arts Council of England samt Tyneside Cinema Gallery.

Bilden ovan: John Akomfrah, Vertigo Sea, 2015.
Courtesy of the artist and Smoking Dogs Films

För mer information, kontakta

Katarina Pierre, museichef Bildmuseetkatarina.pierre@bildmuseet.umu.se, 090-7869632
www.bildmuseet.umu.se