Publicerad: 2023-05-30 Uppdaterad: 2023-05-31, 08:50

John Gröntvedt tilldelas utmärkelsen Årets Idrottsalumn 2022

NYHET En jurygrupp bestående av representanter från Idrottshögskolans råd har utsett John Gröntvedt till Årets Idrottsalumn 2022. John tilldelas priset då han sätter guldkant på vardagen för många människor med funktionsvariation.

Text: Anna-Karin Eriksson

Utmärkelsen Årets Idrottsalumn tilldelas en person som studerat vid ett idrottsrelaterat utbildningsprogram vid Umeå universitet och som i sitt nuvarande arbete gör något gott för svensk idrott. Årets Idrottsalumn 2022 tilldelas John Gröntvedt med följande motivering:

Efter att ha studerat på Tränarprogrammet inriktning mot idrottsfysiologi, idrottsmedicin och idrottspsykologi har du tagit dina teoretiska kunskaper till praktisk verksamhet. Du är idag huvudinstruktör och aktiv inom Hjälteföreningen. Hjälteföreningens verksamhet består framförallt i att bedriva och sprida den unika Hjälteträningen, vilket är träning med och för personer med funktionsvariation. Du är också personlig tränare för personer inom Uttervägens hjältar som tränar för att nå sina egna idrottsliga mål och inför tuffa utmaningar såsom t.ex. Toughest.

Det arbete som du gör för att skapa möjlighet för personer med funktionsvariation att träna och leda träning är viktigt. Du främjar deras hälsa och stärker deras eget ledarskap. Att sätta upp egna mål och arbeta mot dessa är en mycket viktig process för den egna självkänslan och som tyvärr alltför sällan understödjs idrottsmässigt för personer med funktionsvariation. Här har du och dina kollegor varit enormt viktiga. Du sätter guldkant på vardagen för många människor och därför är du värd titeln Årets Idrottsalumn 2022!

Stort grattis John Gröntvedt till utmärkelsen Årets Idrottsalumn vid Umeå universitet 2022! Hur känns det att få detta pris?

–Tack för utmärkelsen. För mig innebär priset i allt väsentligt två saker. Först och främst att arbetet med Hjälteföreningen uppmärksammas. Men också känns det fint att någon har lagt tid, engagemang och tanke i att formulera och skicka in en nominering.

Berätta lite om ditt nuvarande arbete!

–Mitt nuvarande arbete som coach på Umeå Performance Center innefattar alltifrån att bemöta och hjälpa motionärer, ej aktiva, elitaktiva och alla däremellan på olika delar i livet. Parallellt driver jag ideellt Hjälteföreningen, vars verksamhet i stort består i träning för personer med funktionsnedsättning.

Du läste studerade Tränarprogrammet med inriktning mor idrottsfysiolog, Idrottsmedicin och idrottspsykologi. Vill du berätta lite om din studietid vid Umeå universitet?

–Jag hade redan sedan flera år jobbat som personlig tränare, PT, samt inom kosttillskottsbranschen med produktutveckling. Jag ville ta klivet över till att jobba med fysträning inom idrott och såg att en ny utbildning startat vid Umeå universitet. Jag sökte och kom in. Det jag framförallt tar med mig, vad gäller kunskap och färdigheter från utbildningen, är verktyg inom psykologi och medvetenheten att bära de glasögonen ibland. Under min studietid fick jag vänner för livet och jag träffade min sambo Kristoffer.

Hur trivdes du under dina år som student i Umeå och hur upplevde du Umeå som Idrottsstad?

– Jag trivdes bra som student i Umeå och uppskattade den höga graden av flexibilitet. I den värld vi lever i nu byter vi inriktning och karriär under livet i större utsträckning. Som jag gjorde. Jag tror att fler kommer att sätta sig vid skolbänken efter att redan varit ute i arbetslivet en stund, kanske hunnit skaffa familj etc. Då uppskattar man flexibilitet och självständigt studerande.

Hur tycker du att utbildningen förberedde dig för ditt arbete i idrottslivet?

–VFU:n är otroligt viktig del för att få man ska en uppfattning om hur kunskapen ska implementeras i yrkesrollen och verkligheten. Det är en färdighet i sig.

Vad är ditt tips till andra som studerar en utbildning inom Idrottsområdet, vad ska de tänka på under sin studietid för att efter utbildningen nå sina yrkesdrömmar?

– Bestäm dig för vad du vill göra efter utbildningen. Knyt kontakter, jobba ideellt.

Hur ser dina framtidsplaner ut?

–Ingen aning, men de är alltid ljusa.

Fakta John Gröntvedt

Ålder: 42
Arbete: Coach
Utbildning vid Umeå universitet: Tränarprogrammet med inriktning mor idrottsfysiologi. Idrottsmedicin och idrottspsykologi under åren 2012-1015