Publicerad: 2011-09-08

Jorden runt med Umeås it-studenter

NYHET När studenterna på masternivån IT Management samlas till föreläsning fylls rummet av stor internationell erfarenhet. Hela 13 länder finns representerade bland de 35 studenterna som lär sig mer om it-innovation och it-utveckling.

De kommer från öst och väst, syd och nord. Från Kina, Bangladesh, Taiwan, Indien, Palestina, Transylvanien, Polen, Turkiet, Pakistan, Tjeckien, Bulgarien, Colombia, Iran, Etiopien och Sverige kommer studenterna som i höst ska fördjupa sig i studier över hur företag och myndigheter förändras när it-tjänster och digitala produkter påverkar verksamheten.

Stor internationell bredd

Masternivån IT Management består av helt nyutvecklade kurser vid institutionen för Informatik vid Umeå universitet. Den stora bredden av internationella studenter borgar för många utbyten av praktiska exempel på hur it används i företag runt hela världen.

– Det blir spännande att få dra nytta av den mångfald som finns bland dessa 35 studenter, säger Katrin Jonsson, forskare och lärare vid institutionen för Informatik.

– Många av studenterna har erfarenheter som programmare och mjukvaruutvecklare och det kommer att ge ytterligare djup till samtalen och studierna, menar Katrin Jonsson.

Stark forskargrupp

Att det dessutom inom institutionen finns en mycket stark internationell forskargrupp kring IT Management gör att studenterna på ett naturligt sätt kommer att få ta del av de frågor som ligger i forskningsfronten inom ämnet. Studenterna kommer också att få möta flera av Umeås it-företag vilket också innebär en stark förankringen gentemot näringslivet.

– Tillsammans kommer vi att lyfta blicken och tala om it-strategier, it-utveckling och it-innovation, fortsätter Katrin Jonsson förväntansfullt.

Affärsnytta för företag

Johan Hellström är vd och delägare i T3 och har efter arbete inom Kinnevik och Tele2 via Baltikum, Frankrike och Kazakstan åter hamnat i Umeå. Som it-konsult kommer han att medverka som lärare vid den nya masterutbildningen och han ser en stor affärsnytta för företagen om de kan ta del av den strategiska helhet som studenterna får under utbildningen.

– Den är ett utmärkt komplement till en traditionell ekonomiutbildning. Tidigare kom innovation från företagen men nu är det mer från konsumenthåll. Informationstekniken konvergeras med nya medier som sociala medier, google adwords, gps, mobiler, affärsprocesser och den utvecklingen måste företag jobba mer med, förklarar Johan Hellström.

– Det gäller att kunna förutspå marknaden genom att fatta mer strategiska beslut och för att nå mer affärsnytta i företaget. Det är något som den här utbildningen kan ge. Den breddar kompetensen på till exempel många systemvetare. Det vore även intressant om utbildningen skulle kunna erbjudas för anställda att läsa under tiden de jobbar.

Redaktör: Mikael Hansson