Publicerad: 2007-04-03

Journalisten och författaren Karin Alfredsson blir gästprofessor

NYHET Karin Alfredsson har tackat ja till att bli gästprofessor i journalistik vid Umeå universitet. Den ettåriga deltidsprofessuren finansieras genom Västerbottens-Kurirens donation till universitetet i samband med tidningens 100-årsjubileum.

Karin Alfredsson är journalist och författare med ett särskilt intresse för internationella jämställdhetsfrågor och mediafrågor. Under det år som hon kommer att vara gästprofessor vid Umeå universitet ska hon fungera som mentor för journaliststudenterna och undervisa i både praktiska och teoretiska ämnen.

– Jag är mycket hedrad, säger Karin Alfredsson. Det ska bli både roligt och spännande.

Fram till 1 maj är Karin Alfredsson verksam som programchef vid Sveriges television i Umeå, sedan återgår hon till frilansverksamhet i Stockholm. Förutom en mångårig erfarenhet som reporter och redaktör i Sverige och internationellt har hon tidigare också arbetat med utbildning av journalister runt om i världen, bland annat i Vietnam, Nepal, Pakistan, Zambia och Mongoliet. I Sverige har hon undervisat i journalistik på Poppius journalistskola och Pressinstitutet. Under 70-talet var Alfredsson reporter på Aftonbladet, senare har hon bland annat varit chefredaktör på tidningen Journalisten, projektledare på Rapport Morgon och redaktör på Aktuellt.

2006 kom hennes thriller "80° från Varmvattnet" ut, och med den boken fick Alfredsson årets pris som bästa debutant av Svenska Deckarakademin. Men den egentliga författardebuten kom långt tidigare; redan 1979 skrev Karin Alfredsson den första boken på svenska om våld mot kvinnor, ”Den man älskar agar man?”

Karin Alfredsson påbörjar sitt år som gästprofessor vid Umeå universitet den 1 september 2007. Hon kommer att arbeta vid institutionen för kultur och medier och tjänsten omfattar 40% av en heltid.

Det var i samband med sitt 100-årsjubileum som Västerbottens-Kuriren ställde medel till Umeå universitets förfogande för att stödja forskning och undervisning med inriktning mot mediakunskap, kulturvetenskap och humaniora. Pengarna, som förvaltas av en fristående stiftelse, finansierar förutom den aktuella gästprofessuren ett årligen återkommande publicistiskt pris.

För mer information eller intervju, kontakta gärna Karin Alfredsson på mobil 0708-878757 eller via e-post karin@kajanne.se

Redaktör: Helena Vejbrink