Publicerad: 2007-11-08

Journaliststudenterna startar nättidskrift om kultur, forskning och samhälle

NYHET Just nu arbetar studenterna i vetenskaps- och kulturjournalistik på högvarv med sin nya nättidskrift Essens. Tidskriften handlar om kultur, forskning och samhälle och uppdateras dagligen med reportage, webb-tv, recensioner, krönikor med mera.

Under fyra veckor med start 30 oktober skriver journaliststudenter från Umeå universitet om vart forskningspengarna tar vägen, vilken akt som är hetast på Umeåscenen, om Västerbottens nya moderater och mycket annat.

Essens. Kultur, forskning och samhälle.

"Vi som står bakom Essens går andra året på kultur- och vetenskapsjournalistprogrammet vid Umeå universitet. I vår webbtidning behandlas högt och lågt, gammalt och nytt, ledsamt och roligt om Umeå med omnejd.

Den avgörande debatten, det djuplodade resonemanget är inget vi vänder ryggen till. Tvärtom månar vi om det kritiska tänkandet. Vi försvarar den öppna debatten. Vi ställer oss bakom det ifrågasättande resonemanget. Essens medarbetare arbetar för en regelbunden nyhetsrapportering och skarp lokal överblick.

Våra reportrar skriver politiskt och religiöst oberoende om inte annat uttryckligen anges eller om det publiceras under rubriken Subjektivt. Artiklar och nyheter uppdateras dagligen under vecka 44 till 48."

Kontaktuppgifter till redaktionen på Essens: Kontaktperson: Annelie Ivarsson 070-289 13 24 Redaktionen: 090-786 96 68
e-post: essens@kultmed.umu.se

Redaktör: Helena Vejbrink