Publicerad: 2017-10-30

Journaliststudenters nyhetsartikel plockas upp av flera stora nyhetsmedier

NYHET Återigen har en nyhet som först publicerats i den studentdrivna webbtidningen Aspiranten plockats upp av andra större nyhetsmedier. Hittills har artikeln om att studenter i Umeå betalar mer än dubbelt så hög hyra än medelhyran plockats upp av åtminstone Svt, VK och Folkbladet. Samtliga med hänvisning till Aspiranten och journalistutbildningen!

Aspiranten är namnet på journaliststudenterna vid Umeå universitets egna webbtidning. På dess webbplats publiceras framför allt artiklar och krönikor, men också podcasts och webb-TV som producerats inom ramen för utbildningen. Aspiranten har tidigare haft artiklar som lyfts fram av större nyhetsmedier, men denna gång är det flera stora aktörer som uppmärksammat deras arbete. Sveriges television, Västerbottens kuriren och Folkbladet, som också skickade ut en push-notis när nyheten publicerades, publicerade samtliga egna artiklar baserat på Aspirantens arbete. Nedan finns länkar till samtliga nyhetsmedier och självklart ursprungskällan Aspiranten.

FolkbladetSvtVKAspiranten

Redaktör: Jonas Vågström