Publicerad: 2007-04-19

Junsele skola vinnare i Teknikåttans regionfinal

NYHET Klass 8:2 från Junsele skola vann regionfinalen i tävlingen Teknikåttan som i dag hölls vid Umeå universitet. Tätt därefter kom klass 8A, Minervaskolan i Umeå. På tredje plats placerade sig ytterligare en Umeåklass – klass 8B från Grubbeskolan.

Det var en jämn och spännande kamp som de tre klasserna bjöd på i regionfinalen. Efter den näst sista frågan var det fortfarande möjligt för alla lag att ta hem segern. Klasserna fick som sista uppgift att bygga ett så högt torn som möjligt av 200 bomullstussar, hårspray och hårgele. Junsele skola, som ledde inför den sista frågan, satsade säkert på en stabil konstruktion. Det ledde till en seger och 7500 kronor i förstapris. Hela klassen bjuds dessutom på en resa till riksfinalen i Linköping den 24 maj.

Andrapristagarna på Minervaskolan får 5000 kronor och tredjepristagarna på Grubbeskolan 2500 kronor.

Teknikåttan delade också ut ett designpris till den klass som lyckats tillverka en luftpump med vilken det var möjligt att pumpa upp tre ballonger med. Designpriset, biobiljetter till samtliga elever i klassen, gick till klass 8C från Vattudalsskolan i Strömsund.

I regiontävlingen deltog totalt nio åttondeklasser från olika skolor i södra Västerbotten, Jämtland och Västernorrland.

Mer information om Teknikåttans regionfinal finns på
www.info.umu.se/Nyheter/Pressmeddelande.aspx?id=2609

För ytterligare information om Teknikåttan, kontakta:

Dag Westerberg, kansliet för teknik och naturvetenskap Telefon: 090-786 50 09, 070-559 50 65
E-post: dag.westerberg@adm.umu.se

Redaktör: Karin Wikman