Publicerad: 2017-06-09

Juridiskt forum presenterade forskning vid ICASSS IX

NYHET Vid konferensen “People & Place” - the Ninth International Congress of Arctic Social Sciences (ICASSS IX), som arrangerades av Umeå universitet 8-12 juni 2017, presenterades ny forskning från Juridiskt forum.

Under temat “Sustainability” och sessionen “Toward a gender equal sustainable human development in the Arctic” presenterade  Monica Burman  “Men ́s Intimate Partner Violence against Sami Women in Sweden – Reflections on Ethics in Indigenous Research”, en studie som hon gör tillsammans med Maria Scheffer Lindgren vid Karlstads universitet. Lena Wennberg presenterade “Gender Equality and Aging in the Nordic Arctic” vid samma session.

Martin Eriksson presenterade under temat “History” och vid sessionen ”People and/or Place in Circumpolar History”. Han presenterade sitt paper “Natural Resources and Rent Distribution. The Debate on Local Taxation in Northern Sweden, 1945-1948”

Läs mer om ICASSS IX

Redaktör: Elin Andersson