Publicerad: 2014-04-15

Juriststudent representerar Sverige i internationell final

NYHET Juriststudenten Sara Selheden vann företaget EY:s nationella tävling i skatterätt ”Young Tax Professional of the Year” som avgjordes den 9 april. I slutet av november deltar hon i den internationella finalen i Amsterdam.

–  Jag är supertaggad på finalen. Fram tills dess kommer jag att coachas av EY:s skattekonsulter och jag kommer göra allt jag kan för att ta hem första platsen, säger Sara Selheden, student på juristprogrammet vid juridiska institutionen, Umeå universitet.

Vid den nationella tävlingen i Stockholm deltog 14 studenter inom juridik, ekonomi och annan affärsrättslig utbildning. Under fyra timmar arbetade studenterna i grupper med ett skatterättsligt case på temat: ”Global omstrukturering av en multinationell koncern”.  Därefter presenterades lösningarna för en jury.
– Min förhoppning inför tävlingen var att få ställas inför en spännande utmaning både vad avser att sätta mina egna juridikkunskaper på prov men också att leverera under hård press, säger Sara Selheden.

Vad säger du om ditt bidrag?
– Det är alltid svårt att bedöma sin egen prestation men jag tror jag lyckades ringa in de juridiska problemen men också sätta dem i relation till affärsmässiga risker och förmedla det på ett övertygande sätt.

Goda chanser internationellt

Förutom att få representera Sverige i den internationella finalen innebär vinsten också att Sara Selheden erbjuds en anställning hos EY, som är ett är ett globalt företag inom bland annat revision, skatt och affärsrådgivning. Ett pris som hon värderar högt.
– Det är en fantastisk möjlighet att få jobba med något som man tycker om, säger hon.

Vad tror du om dina chanser att vinna internationellt?
– Mina chanser är lika stora som alla andras men jag är en vinnarskalle och kommer se till att det är jag som står på pallen.

Sara Selheden är student på termin åtta på juristprogrammet vid juridiska institutionen. Under vårterminen läser hon sina valbara kurser vid Stockholms universitet, där hon varvar studierna i internationell skatterätt med studier i företagsekonomi.

Foto: EY

Redaktör: Sofia Strömgren