Publicerad: 2023-12-08

Två tidigare juriststudenter har blivit uppmärksammade för sina examensarbeten

NYHET I år har två studenter belönats med pris för sina examensarbeten på juristprogrammet. Erik Berglund för sin uppsats inom ämnet skiljeförfarande och tvistlösning och Karolin Wiklund för sin uppsats inom ämnet fri- och rättigheter. De är båda väldigt glada att ha blivit uppmärksammade för sina examensarbeten och tipsar kommande studenter som ska skriva sitt examensarbete om att vara pålästa och välja ett ämne som engagerar dom personligen.

Erik Berglund som har läst juristprogrammet på Umeå universitet har blivit tilldelad pris för bästa examensarbete av Young Arbitrators Sweden (YAS). Han vann tävlingen med sin uppsats: På jakt efter flerstegsklausulens karaktär – En diskussion om flerstegsklausulen som behörighetshinder, handläggningsinstruktion eller materiellt krav för bifall i skiljemannarätten.

Årligen så utser YAS bästa examensarbete inom ämnet skiljeförfarande och tvistlösning och pristagaren vinner 15 000 kronor. Erik är glad över att ha blivit uppmärksammad för sitt examensarbete som han beskriver som kulmen av en resa som inleddes med universitetslektor Jan Leidös kurs International Commercial Arbitration. Han upplevde kursen som otroligt givande och att han utvecklade sina färdigheter i argumentation och juridisk engelska enormt under den kursen, som han också starkt rekommenderar andra juriststudenter att läsa. Sedan examen jobbar Erik på Advokatfirman Lindahl i Helsingborg där han framför allt arbetar med tvistlösning, entreprenadrätt och offentlig upphandling, tre arbetsområden som han tycker anknyter till varandra ganska bra. – Det är tacksamt att jag fått tillfälle att arbeta med skiljeförfaranden i olika egenskaper, och i det arbetet har lärdomarna från studietiden kommit till stor nytta, säger Erik.

Karolin Wiklund, tidigare student vid juristprogrammet i Umeå, har i år tilldelats Midander-Lönn stipendiet för sitt examensarbete: The State as Guardian: Toeing the Line Between Defender and Oppressor of Rights - An Examination of the Limits to Covert Surveillance from a Democratic and European Human Rights Approach.

Midander-Lönn stipendiet på 25 000 kronor delas ut till en student som skrivit ett examensarbete inom ramen för juristprogrammet och inom ämnet fri- och rättigheter varje år. Karolin är väldigt glad och överraskad över att ha vunnit och hoppas att hennes uppsats ska bidra till ökad kunskap och förståelse för konsekvenserna av alltför långsgående övervakningsbefogenheter i Europa ur ett demokratiskt människorättsperspektiv. Just nu är Karolin i slutet av en utlandspraktik i Bryssel där hon har fått möjlighet att fördjupa sig inom EU-frågor. Innan dess arbetade hon en sommar som sekretesshandläggare hos Polismyndigheten vilket hon tyckte var väldigt intressant och lärorikt. Framöver hoppas hon att få fortsätta att arbeta med spännande juridik kopplat till samhällsaktuella frågor.

Tips till andra studenter som ska skriva sitt examensarbete

Karolin tipsar om att skriva om ett ämne som engagerar en personligen då det gör skrivprocessen både mycket enklare och roligare. Hittar man inget ämne som riktigt tilltalar en så tipsar Erik om att intresse kan skapas på konstgjord väg. – Om man läser på och blir riktigt kunnig på ett område så kan den nyvunna självsäkerheten bli gnistan för en undersökning som är intressant och som man kan vara stolt över, menar Erik. Han vill också skicka med till andra studenter att de bör vara pålästa på sitt ämne, där finns inga egentliga genvägar. – Ett annat bra tips som jag fick från en lärare är att skriva lite varje dag, säger Karolin. Dels för att vänja sig med processen, dels för att slippa stressen som kommer med att behöva producera en stor mängd text på liten tid. Att vara ute i god tid lämnar också utrymme för att kunna göra andra roliga saker, avslutar Karolin.