Publicerad: 2017-11-07

Juriststudenter prisas för sitt arbete mot antisemitism och fördomar

NYHET Juridikfronten, en ideell förening som granskar och anmäler högerextremism på nätet, har tilldelats årets ELSA-pris av Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA).

Foto: privat

–  Vi blev väldigt stolta och hedrade. Det är ett stort erkännande att Svenska kommittén mot antisemitism väljer att ge oss denna utmärkelse. Ett kvitto på att vi är på rätt väg med vår verksamhet, säger Hanna Lundkvist, student på termin 9 vid juristprogrammet, Umeå universitet.

Hanna Lundkvist är styrelseledamot i Juridikfronten och säger att deras primära verksamhet är att beivra brott begångna av personer med anknytning till nationalistiska och nazistiska rörelser. Framförallt arbetar de mot brottet hets mot folkgrupp, både på nätet och i det fysiska rummet. En stor del av verksamheten består i att skapa anmälningar till polisen och Justitiekanslern.
–  Vi dokumenterar misstänkta brott, argumenterar rättsligt och i skuldfrågan. Vi följer upp förundersökningar som läggs ned på felaktiga grunder. Utöver detta bistår vi enskilda med rättslig rådgivning i fall som rör rasistiskt näthat av olika slag. Juridikfronten arbetar också aktivt med juridisk folkbildning i dessa frågor, säger hon.

Vad känns viktigast i ert arbete?
–  Att vi kunnat bidra till att lagstiftningen får större genomslag på nätet. Vi står för merparten av de anmälningar av yttrandefrihetsbrottet hets mot folkgrupp som Justitiekanslern väljer att väcka åtal för. Detta leder såklart till att lagstiftningens brottspreventiva effekt blir starkare och den mänskliga samvaron på nätet drägligare, säger juriststudenten Hanna Lundkvist.

Vill bidra med något av värde

I dagsläget är det Hanna Lundkvist och Robin Enander, som också är student på juristprogrammet, som är aktiva här i Umeå. Hon uppmanar fler samhällsengagerade juriststudenter att höra av sig.
–  Att engagera sig i Juridikfronten är ett bra sätt att ge tillbaka något av värde till det samhälle som bekostar ens utbildning. Det är dessutom en ypperlig möjlighet att nyttja sina juridiska färdigheter, avslutar hon

ELSA-priset är en årlig utmärkelse som delas ut av Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) till unga som motverkar antisemitism och andra typer av fördomar.

Redaktör: Sofia Strömgren