Publicerad: 2013-11-07

Juristutbildningen firar 20 år med PBL

NYHET Onsdagen den 13 november firar juridiska institutionen 20 år med problembaserat lärande (PBL). En pedagogik som är unik bland landets juristutbildningar och som uppmärksammas med öppet hus, där studenter, lärare och inbjudna gäster ger olika perspektiv på lärande.

– Vi hoppas att fler ska få en bild av vad PBL egentligen är. Vi själva är ju väldigt inne i det och ser det självklara i systemet, men alla kanske inte gör det, säger Carl-Axel Åfors, student på juristprogrammet.

Bland de nationella juristutbildningarna är juristprogrammet i Umeå, tillsammans med Uppsala universitet, ensamma om att undervisa med problembaserat lärande. Men det är en pedagogisk modell som används inom många andra utbildningar och kunskapsområden. Undervisningen baseras på problemlösning och knyter an till situationer studenterna kommer att möta som färdiga jurister.
– De budskap vi får när vi möter före detta studenter och arbetsgivare är att studenter som läst enligt vår pedagogiska modell har en fördel i arbetslivet. De kommer snabbt in i arbetet, säger Lena Landström, studierektor vid juridiska institutionen.

Studenter väl förberedda

Juriststudenterna Rikard Wahlström och Carl-Axel Åfors håller med om att den problembaserade pedagogiken ger en bra grund, oavsett var de kommer att arbeta när de tagit examen.
– Det är en enorm fördel. Det är en yrkesexamen vi tar och vi är också väl förberedda på hur yrket är. Det varierar förstås inom olika områden, men det är vanligt att man tacklar problem på samma sätt som vi gör nu under utbildningen, säger Rikard Wahlström.

Hedersdoktor ger sitt perspektiv

Jubileumsdagen invigs av Umeå universitets prorektor Anders Fällström och Brittta Bjelle, hedersdoktor vid samhällsvetenskapliga fakulteten, är en av de som ger sitt perspektiv på juristutbildningen. Under dagen finns också möjlighet ta del av problembaserat lärande i praktiken i form av rättegångsspel och seminarier.
– Det är ett överlägset sätt att lära sig på och inom juridiken passar det väldigt bra, och det är roligt att andra får se hur vi jobbar och kanske kan de ta till sig något, avslutar Rikard Wahlström.

Läs mer om juristutbildningen

Text: Sofia Strömgren