Publicerad: 2011-11-17

Kairo-projektet får besök av guider från Egypten

NYHET Det är en knapp månad sedan arkitektstudenterna i år tre lämnade Kairo. Nu besöker fyra av Kairo-projektets egyptiska guider Arkitekthögskolan för att följa upp kartläggningarna av sopsamlarsamhället i Moqattam Village.

Garbage CityGuiderna från den koptiska kyrkan spelade en väsentlig roll under studenternas fyra projektveckor i Garbage City i Moqattam Village. Genom dem fick studenterna möjlighet att komma i kontakt med invånarna, besöka dem i hemmen och en chans att studera samhället på nära håll. Sustainable maps - metoden att betrakta och förstå ett samhälle från insidan, visade sig vara en framgångsrik metod.
På hemmaplan fortsätter nu arbetet med att ta fram hållbara åtgärder för Garbage City, vilket bland annat görs tillsammans med de fyra guiderna Adham Refaat, Hanna Fathy, Magdy Waddy och Treza Zaki under tio dagar.

Projektarbete bland sopor gav nya perspektiv