Publicerad: 2009-09-17

Kalmar2 - Ett användarnamn giltigt i hela nordiska högskolan

NYHET Kalmar2, som fått sitt namn av den historiska Kalmarunionen, presenterades den 16 september på NORDUnet-konferensen i Köpenhamn. 480 år efter upplösningen av den första Kalmarunionen gör de nordiska länderna gemensam sak igen - den här gången utan vapen och politik, men beväpnade med den senaste teknologin för att, utan att äventyra användarnas personliga integritet, underlätta användningen av externa IT-resurser

Webbaserade tjänster som kräver inloggning har blivit så vanliga att det är näst intill omöjligt att komma ihåg alla användarnamn och lösenord. Kalmar2 integrerar de olika inloggningssystemen i de nordiska länderna, vilket medför att det användarnamn och lösenord man använder på sitt universitet även kan användas för inloggning på andra webbplatser i Kalmarunionen.

De webbplatser vi talar om kan innehålla skyddade webbsidor, forskningsdatabaser, eScienceresurser och lärsystem etc. Kalmar2 stärker och effektiiserar det nordiska samarbetet genom att utnyttja de nationella infrastrukturerna för inloggning och rollstyrd acesskontroll.

Inga tekniska hinder finns för att låta Kalmar2 breda ut sig utanför Norden. Länder som bl.a. uppfyller Kalmarunionens strikta regler för användaradministration är välkomna som medlemmar i unionen.

– Kalmar2 är ett exempel på hur Norden gemensamt bygger kritisk infrastruktur för den akademiska sektorn. Identitetsinfrastruktur är idag på samma utvecklingsnivå som Internet låg på för 20 år sedan, när en gemensam akademisk internetinfrastrukturen just byggts upp i Norden. Med Kalmar2, tar det nordiska samarbetet inom eScience-området ett stort steg framåt, säger Ingrid Melve, teknisk chef för UNINETT – det norska forskningsnätverket.

Kalmar2 är en påbyggnad på de nationella e-identitetsfederationerna. Etableringen av Kalmarunionen har finansierats av NORDFORSK. Medlemmarna i Kalmar2 är de akademiska identitetsfederationerna i Norge, Finland, Danmark, Sverige och Island.

För ytterligare information ta kontakt med någon av:

Sverige: Torbjörn Wiberg, torbjorn.wiberg@adm.umu.se Tel: +46705778807 Finland: Mikael Linden, mikael.linden@csc.fiTel: +358 40 507 4100Danmark: David Simonsen, david@wayf.dkTel: +45 31216152Norge: Anders Lund, anders.lund@uninett.noTel: +47 73557908
Island: Jon Engi Einarsson, jie@rhnet.is