Publicerad: 2009-04-23

Kamp mellan Umeåskolor i Teknikåttans regionfinal

NYHET Klass 8A från Carlshöjdsskolan i Umeå vann regionfinalen i tävlingen Teknikåttan som i dag hölls vid Umeå universitet. Därefter kom två klasser från Minervaskolan i Umeå, tvåa blev klass 8C och trea klass 8 A.

För Carlshöjdsskolans lag tävlade Emelie Sandström, Rebecka Assarsson och Sam Mångberg. Det var en jämn och spännande kamp som de tre klasserna bjöd på i regionfinalen. Carlshöjdsskolan vann med 21 poäng, tätt följda av Minervaskolan 8C med 19 poäng och Minervaskolan 8A med 15 poäng. Segern gav 7500 kronor i förstapris och dessutom bjuds hela klassen på en resa till riksfinalen i Trollhättan den 19 maj. Andrapristagarna får 5000 kronor och tredjepristagarna 2500 kronor.

Teknikåttan delade också ut ett designpris till den klass som lyckats tillverka en solelvagn med bäst design och konstruktion. Designpriset, biobiljetter till samtliga elever i klassen, gick till klass 8B från Alneskolan i Örnsköldsvik.

I regiontävlingen deltog totalt nio åttondeklasser från olika skolor i södra Västerbotten, Jämtland och Västernorrland. Mer information om Teknikåttans regionfinal finns på:
www.teknat.umu.se/om-fakulteten/aktuellt/nyhetsvisning/?contentId=48989

För ytterligare information om Teknikåttan, kontakta:
Dag Westerberg, kansliet för teknik och naturvetenskap Telefon: 090-786 50 09, 070-559 50 65
E-post: dag.westerberg@adm.umu.se

Redaktör: Karin Wikman