Publicerad: 2022-11-17 Uppdaterad: 2022-11-18, 11:27

Kampen mot antimikrobiell resistens förde Erick till Umeå

NYHET Den 18-24 november uppmärksammas World Antimicrobial Awareness Week. En som kämpar för att sprida kunskap om antibiotikaresistens är Erick Venant från Tanzania som kommit till Umeå för att studera folkhälsovetenskap.

Text: Sara-Lena Brännström

Resistens mot antibiotika och andra antimikrobiella preparat är ett allvarligt världshälsoproblem som växer för varje år. Uppskattningsvis orsakade det nära 1,3 miljoner dödsfall under 2019, mer än HIV/AIDS eller malaria. Varje år ordnas World Antimicrobial Awareness Week för att öka medvetenheten om problemet.

Erick Venant läser Masterprogrammet i Folkhälsovetenskap vid Umeå universitet. Han är också grundare av Roll Back Antimicrobial Resistance Initiative, en icke-statlig organisation i sitt hemland Tanzania som fokuserar på att begränsa antimikrobiell resistens.

– Ända sedan jag gick i skolan har jag haft en brinnande längtan efter att bli en del av lösningen på olika folkhälsoproblem och senare fokuserade jag på antimikrobiell resistens. Det är ett komplext problem som kan drabba vem som helst, i vilken ålder som helst, i vilket land som helst, säger Erick Venant som har en bakgrund som farmaceut.

Används på fel sätt

Antimikrobiotiska preparat används för att bekämpa sjukdomar hos människor, djur och växter och inkluderar förutom antibiotika även läkemedel mot virus, svamp och parasiter. På många håll i världen används dessa för ofta och på fel sätt – många gånger utan att en läkare eller veterinär övervakar behandlingen. Istället för att dödas blir organismerna allt mer resistenta och fortsätter försöka sig.

Erick Venant har fått flera utmärkelser för sitt arbete, bland annat med att utbilda skolbarn i Tanzania i hur man förebygger antibiotikaresistens genom god hygien och rätt användning av mediciner.

– Det handlar om att främja beteendeförändringar i samhället. Människor missbrukar mediciner och självmedicinerar. Här i Sverige till exempel är det väldigt svårt att få tillgång till antibiotika utan recept, det är väldigt reglerat. Men i andra miljöer ökar antalet försäljningsställen för läkemedel mycket snabbt, säger han.

Vi har tagit enorma steg när det gäller att tackla det här problemet

För att skaffa sig mer kunskap bestämde sig Erick Venant studera vidare i Umeå. Han hade läst om universitetets forskning och anser att Sverige kommit långt i arbetet mot antimikrobiell resistens. Dessutom var han nyfiken på Umeå, människorna – och norrskenet.

Vill arbeta för folkhälsa

– Det är glädjande att se att Umeå universitet tar sig an denna fråga genom Umeå centrum för mikrobiell forskning, och att forskare som professor Fredrik Almqvist och hans kollegor bedriver viktig forskning om hur man kan behandla infektioner på olika sätt och undersöker potentialen för utveckling av en ny sorts antibiotika.

World Antimicrobial Awareness Week har i år temat "Preventing Antimicrobial Resistance Together". Det är en vecka som betyder mycket för Erick Venant. I år befinner han sig för första gången långt hemifrån, men engagemanget är lika stort. Efter utbildningen vill Erick Venant ge sig ut i världen och fortsätta att arbeta för en bättre folkhälsa, inte minst när det gäller antimikrobiell resistens.

– Det har inte fått tillräckligt med uppmärksamhet i förhållande till allvaret i problemet. Det har dock blivit bättre. Vi har tagit enorma steg när det gäller att tackla det här problemet, säger Erick Venant.

För mer information vänligen kontakta:

Erick Venant, grundare av Roll Back Antimicrobial resistance Initiative
E-post: erickvenant@rbainitiative.or.tz