Publicerad: 2022-04-14

Forskare till SvD: ”Om det är så kan det ses som en krigsförbrytelse.”

NYHET I Svenska Dagbladet kommenterar Fanny Holm, forskare i internationell straffrätt, uppgifterna om att Ryssland gått in med kemiska vapen i Ukrainas hamnstad Mariupol. Till tidningen säger hon att det kan ses som en krigsförbrytelse.

Text: Sofia Strömgren

– Enligt folkrätten är det förbjudet att använda vapen mot stridande som orsakar större lidande och skada än nödvändigt. Om de använt kemiska vapen kan det ses som en krigsförbrytelse, säger Fanny Holm till SvD.

I artikeln lyfts också försöken att samla in bevis som ska kunna användas för att styrka att krigsbrott har begåtts i Ukraina och hur lång tid det kommer att ta att utreda brotten.

– Det beror på vilka krigsförbrytelser man utreder och vilka personer som utreds. På mellanbefälsnivå kanske det inte behöver dröja mer än ett par år, men att ställa de högst ansvariga inför rätta kan ta mycket längre tid, säger Fanny Holm till Svenska Dagbladet.

Fanny Holm är universitetslektor vid Juridiska institutionen.
Hon forskar inom internationell straffrätt med särskilt fokus på brottsoffer.

Här kan du läsa nyheten i SvD.

Här kan du som anställd eller student också läsa nyheten via UB:s digitala dagstidningar och tjänster.