Publicerad: 2013-03-19

Kanadensisk doktorand hittade Pedagogiska institutionen i Umeå

NYHET För tre år sedan kom doktorand Matthias Pepin, från Quebec, för första gången i kontakt med Eva Leffler på Pedagogiska institutionen, via en artikel om entreprenöriell pedagogik i tidskriften European Educational Research Journal. Idag arbetar Matthias som utbytesdoktorand, med Eva som handledare, här i Umeå.

Tack vare ett stipendium från SSHRC, Social Sciences and Humanities Resarch Council of Canada, tillbringar Matthias Pepin nu tre månader i Sverige, på Pedagogiska institutionen. Matthias är född i Belgien, men har sedan sex år studerat och arbetat vid Laval University i Quebec. Under sin vistelse kommer Matthias delta i forskningsprojektet"Entreprenöriellt lärande - drivkraft och motivation för elevers lärande", vilket bland annat möjliggör besök i svenska skolor och en djupare förståelse av det svenska skolväsendet. Matthias kommer även hålla i seminarier vid institutionen för att presentera och få feedback på sina teorier, inspirerade av filosofen och pedagogen John Dewey. Planen är också att Matthias, tillsammans med Eva Leffler, påbörjar ett arbete där entreprenöriellt lärande i skolan jämförs mellan Sverige och provinsen Quebec.
Läs intervjun med Matthias Pepin

Redaktör: Ulrika Sahlén