Publicerad: 2006-11-07

Känd tv-dramaturg besöker manusutbildningen

NYHET Dramaturgen Gunilla Jensen besöker den 14 och 15 november manusutbildningen för film och tv. Bland annat håller hon en workshop för studenterna om dramaturgens arbete med tv-dramatik och långfilm.

– Gunilla Jensen har genom åren arbetat med regissörer och manusförfattare som Jonas Gardell, Lars Molin, Bille August, Ingmar Bergman, berättar utbildningens konstnärlige ledare Claes-Göran Lillieborg. För studenterna är det självklar oerhört värdefullt att få ta del av hennes erfarenheter, mitt i den kreativa process det sista studieåret innebär. Under våren ska de presentera sitt slutarbete, i de flesta fall ett långfilmsmanus.

Fler än manusutbildningens studenter har möjlighet att lyssna till Gunilla Jensen under besöket på Umeå universitet.

På tisdag den 14 november kl 15.00 kommer hon, under ett öppet samtal med Claes-Göran Lillieborg, att berätta om möten och samarbeten under sitt långa yrkesliv som dramaturg och manusförfattare både på Sveriges Television och i filmbranschen. Samtalet äger rum i Humanisthusets dramastudio.

Vad är manusutbildningen?

Manusutbildningen för film och tv är en konstnärlig processutbildning. Under de tre studieåren får studenterna tillfälle att arbeta med sin utveckling, konstnärligt, yrkesmässigt och personligt. Under utbildningens andra år genomförde studenterna ett tv-serieprojekt. Slutarbetet pågår under hela tredje året. Projekten bedöms av externa bedömare från tv och filmvärlden.

Vem är Gunilla Jensen?

Sedan 1970-talet har hon samarbetat med bl.a. Lars Molin (Saxofonhallicken, Potatishandlaren och Den tatuerade änkan), Bo Widerberg (En handelsresandes död), Ragnar Lyth (Don Juan), Jonas Gardell (Cheek to Cheek och Pensionat Oskar), Margareta Garpe (Hedda Gabler och Alla dagar, alla nätter), Inger Åby (Kronbruden och Rucklarens väg), Susanne Bier (Livet är en schlager), Bille August och Ingmar Bergman (Den goda viljan), Daniel Alfredsson (Den täta elden), Lisa Ohlin (Kvalster), Kathrine Windfeld (Kronprinsessan (Emmy-nominerad)).

Gunilla Jensen skrev 1979 en bok om Bo Widerberg och inspelningen av En handelsresandes död. 1988 fick hon SVTs jämställdhetspris Prix Egalia för manus till TV-filmen Behöriga äga ej tillträde, regi av Britt Olofsson. Hon är utvecklingsansvarig för opera- och dansprogram på SVT Fiktion.

För mer information, kontakta gärna Claes-Göran Lillieborg,
mobiltfn: 0708-23 88 14 eller e-post: claes.lillieborg@littvet.umu.se