Publicerad: 2014-04-07

Kandidatkurs i marknadsföringsetik och hållbarhet uppmärksammas

NYHET Handelshögskolans kurs i marknadsföringsetik och hållbarhet uppmärksammas i Västerbottenskuriren. Artikeln, som publicerades 28 mars, låter flera studenter komma till tals.

Sedan 2008 ges en kurs i marknadsföringsetik och hållbarhet på Handelshögskolan vid Umeå universitet. Kursen, som ges på engelska med namnet Marketing ethics and sustainability, har utvecklats av medarbetare vid RiseB och har sedan ett par år involverat lokala företag med riktiga hållbarhetsfrågor som utmanat studenterna.

”Det är utmanande och lärorikt för både mig och studenterna att jobba med riktiga företagsutmaningar”, säger Johan Jansson, universitetslektor, som utvecklat och undervisat på kursen sedan start. ”Jag är mycket tacksam att företag och organisationer som Norrmejerier, Polarbröd, Umeå Energi, Be Green Umeå, RedQ och Swedish Beauty Factory, delat med sig av sina frågor och låtit studenterna brottas med dem genom åren.”

Ur artikeln i Västerbottenskuriren:

Tänker ekologiskt, handlar ekonomiskt

”Miljötanke och långsiktig hållbarhet är vedertagna uttryck i ett modernt samhälle, men ibland glappar det mellan vad hjärtat vill och vad plånboken bestämmer. Ekologisk mjölk är ett exempel och där håller barnfamiljerna bäst vad de lovar.

Hushåll med vuxna utan hemmavarande barn tänker ekologiskt, men väljer ofta att handla efter prislappen. Det visar två studier som studenter vid Handelshögskolan vid Umeå universitet utfört i ett samarbete med Norrmejerier.

Handelshögskolan vid Umeå universitet har sedan förra året ett pågående samarbete med näringslivet. Studenter, med inriktning mot marknadsföring, får ta sig an verkliga problem som företag upplever och där dessa vill ha studenternas reflektioner.

Målet med samarbetet har varit att studenterna ska analysera och förklara vad som får Norrmejeriers kunder att välja ekologiska varor. Specifikt handlar det om ekologisk mjölk.

- Vi upplever att det finns ett märkbart glapp mellan vad allt fler säger, att det är viktigt med ekologiska varor, man när det kommer till beslut är det andra faktorer som avgör, säger Annika Renström, marknadsanalytiker på Norrmejerier.

Norrmejeriers erfarenhet av problemet bekräftades av studenternas arbeten. Två grupper, bestående av Reza Sepahvand, Daniel Romar, Sofia Palm och Christoffer Stenudd, respektive Emma Rosendahl, Cecilia Burck och Emil Manninen, har arbetat under fem veckor med delvis olika frågeställningar, men kommit fram till samma slutsats. Marknadsföring är direkt avgörande för kundens produktval.

Ett hushåll som enbart består av vuxna personer har ett större avstånd, gap, mellan ordets bekännelse, de talar väl om ekologiska varor och långsiktigt miljöarbete, men när det kommer till beslut faller valet ofta på en billigare produkt. I en barnfamilj är däremot gapet mindre tydligt. Föräldrarna säger att de försöker välja ekologiska produkter, med hänvisning till barnens långsiktiga välmående. Ordet ekologisk uppfattas ibland olika. Många kunder sätter ett likhetstecken mellan ekologiskt och lokalt och menar då även att om det produceras av Norrmejerier, så är det också ekologiskt. Studenterna gör bedömningen att Norrmejerier har makten i sin hand. Valet av mjölk handlar i stor utsträckning om hur mjölken marknadsförs i butiken.

- Locka nya kunder med ett tillfälligt lågt pris och matcha det med att ge en bra information på mjölkpaketets baksida, var en tanke som skickades vidare till Norrmejerier."

Denna nyhet publicerades på www.org.umu.se/riseb/