Publicerad: 2014-01-14

Känsligt musikinstrument uppdrag för ingenjörsstudenter

NYHET Förstaårsstudenterna på högskoleingenjörsprogrammet i elektronik och datorteknik har ställts inför sitt första projektuppdrag: att bygga ett elektroniskt musikinstrument som kan spela ”Nu tändas tusen juleljus” utan att man vidrör det.

Bilden: Linnea Edström, förstaårsstudent på högskoleingenjörsprogrammet i elektronik och datorteknik, sätter ihop delkomponenter till sin grupps musikinstrument. – Vi har haft olika laborationer tidigare, men det här är första ”riktiga” projektet vi gör.

– Målet med kursen är att studenterna ska få känna på situationer som liknar det som kan dyka upp i arbetslivet, säger läraren Ulf Jonsson. Scenariot är att ett företag vill lansera ett instrument som kan spela en melodi utan att man rör vid det. Studenterna får vara ”teknikutvecklingsavdelning” och ta fram en prototyp som kan spela de fyra första takterna i ”Nu tändas tusen juleljus”.

Bilden: Uppdraget är att bygga ett elektroniskt musikinstrument som spelar tonerna i en melodi utan att man vidrör det. I elektroniklabbet fixar Filip Lund med högtalarna till sin grupps instrument.

Studenterna arbetar i grupper om sex eller åtta personer. Några dagar innan projektredovisningen har de hunnit lite olika långt. Linnea Edström plockar fram sin grupps komponenter ur en stor pappkartong för att börja sätta ihop de olika delarna i instrumentet i elektroniklabbet. I lådan ligger också en begagnad adventsljusstake.
­– Vi slaktade ljusstaken mest för att få en sladd med strömbrytare, men kanske använder vi själva ljusstaken till instrumentet, berättar kurskompisen Simon Lindberg. Fast hittills har vi tänkt att vi ska använda en ljusslinga som några andra i vår grupp tog med sig.

Ljussensorer känner av handenVarje grupp har en budget på 1 000 kronor till komponenter de behöver för att bygga sitt instrument. Det räcker inte långt, så det gäller att vara fiffig och att jobba efter principen att man tager vad man haver.
Linnea tar fram sex plattor där ljussensorer satts fast. Gruppen har tänkt att deras instrument ska fungera så att tonerna i melodin spelas upp när man flyttar handen över sensorerna i en viss ordning.

Vid en annan bänk i labbet testar Jimmy Andersson och Mikael Broström funktionen hos några delkomponenter de byggt ihop. De ser bekymrat koncentrerade ut.– Vår förstärkare ger inte den utsignal den ska, säger Jimmy Andersson. Vi vet inte riktigt varför det blivit så, men snart vet vi kanske!
Gruppen tänker bygga in sitt instrument i en metallåda, berättar Jimmy Utterström. På utsidan av lådan har de fräst in notlinjer. På linjerna ska lysdioder sitta som visar vilken ton på skalan som spelas upp.

Köksskåp med glaslucka
Ett annat gäng är redan klara med sitt instrument. De har byggt in det i ett litet köksskåp med frostad glaslucka. Skåpet har de lagt på rygg. På en sida sitter små högtalare och all elektronik är prydligt monterad inuti skåpet. När man håller handen över en rad med små hål spelas tonerna upp, samtidigt som en röd bokstav lyser under glaset och visar vilken ton som spelas.

Några dagar senare ska studenterna redovisa sina projekt.– Ska vi ta med sånt som gått fel i rapporten också? undrar en student när gruppen träffar läraren Ulf Jonsson för avstämning.
– Man ska alltid redovisa det som för kunskapen i ett projekt framåt, förklarar Ulf. Det kan vara att man hamnat i en återvändsgränd och tvingats tänka om.

Text & foto: Anna-Lena Lindskog

Jimmy Andersson och Mikael Broström undersöker varför de inte får utsignal från sin förstärkare.

Jimmy Utterström skissar på elektroniken i sin grupps instrument.

Under sin första projektkurs ska studenterna på ett fiktivt företags uppdrag utveckla en prototyp till ett elektroniskt musikinstrument som spelar en melodi utan att man rör vid det.

Johan Jernberg löder fast komponenter i elektroniklabbet.

I ett köksskåp med glaslucka har en grupp byggt in sitt instrument. När man håller handen över hålen i skåpets kant aktiveras ljussensorer. Beroende på var man håller handen spelas olika toner upp samtidigt som bokstäver i rött sken indikerar vilken ton som spelas.

Jehan Abduljalel och Linnea Edström monterar delkomponenter till sin grupps instrument. Projektkursen innehåller både föreläsningar i teori som behövs för att lösa uppgiften och eget arbete i labbet.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog