Publicerad: 2016-05-12

Känslomässig och inspirerande TEDxUmeå levererade

NYHET Igår gick årets TEDxUmeå av stapeln på Väven. 400 deltagare fick lyssna till arton talare med berättelser som inspirerade och berörde på endast 15 minuter. Budskapen kretsade bland annat kring vår syn på människokroppen, växtförädling och vetenskapliga framsteg, normbrytande företeelser och vad som egentligen är viktigt i livet.

– Vi är otroligt nöjda med årets TEDxUmeå. Det blev en så bra mix av idéer och fantastiska talare. För egen del var det också härligt att äntligen få lyssna på talare som vi började boka redan i höstas. Vi pustar ut idag men börjar spåna på idéer inför nästa år väldigt snart, säger Malin Vikström, kommunikatör på Externa relationer vid Umeå universitet och en av organistatörerna för TEDxUmeå.

Några som verkligen fick publikens ögon att tåras var de två första talarna, Aron Andersson och Christina Rickardsson, som delade med sig av sina fasansfulla och samtidigt imponerande livsberättelser om hur vi kan använda vår bakgrund för att uppfylla våra drömmar och om ”livets lotteri”, som Christina uttryckte det. De la ribban högt för de andra talarna – som också levererade.

Dessutom påminde forskaren Nasim Sabouri oss om vikten av att välkomna nyanlända flyktingar till Sverige och ge dessa individer chansen till snabb integration, vilket hon själv fick uppleva när hon kom hit som barn.

Växtforskaren Stefan Jansson lyfte fram det fåniga med att lagstiftningen kring växtförädling inte hänger med; olika metoder ger samma slutprodukt, men vissa metoder är tillåtna och andra inte. Han plockade fram vanliga grönsaker som paprika och broccoli ur sin korg och poängterade med dessa att växtförädling har funnits så länge vi kan minnas. En förändrad lagstiftning kring GMO-produkter skulle dessutom kunna effektivisera jordbruket och bidra till ett mer hållbart samhälle.

Publiken på TEDxUmeå 2016.
Publiken fick många chanser att ta till sig av intressanta och inspirerande budskap under TEDxUmeå 2016.

Historikern Lotta Vikström gav en återblick på hur livet kunde te sig för personer med någon form av handikapp på tidigt 1900-tal och påvisade hur kvinnor lyckades bättre och levde längre än män, medan Sara Edenheim pratade om baksidan av normkritik och de faror som finns med att tro att normkritik i sig är tillräckligt för förändring.

Nygamla frågor väcktes

Kalle Grills filosofiska frågeställningar om hur vi borde skilja på vad som är viktigt i våra liv, jämfört med vad som är viktigt för världen – och hur många föräldrar ett barn egentligen borde ha – väckte tankar hos publiken och ledde till intressanta diskussioner under pauserna.

Virginia Langum, docent i engelsk litteraturvetenskap, ställde frågan vad vi beskyller våra kroppar för och beskrev relationen mellan medicin och religion på Medeltiden och vilka konsekvenser det har fått – även för dagens syn på den mänskliga kroppen.

Universitetets frilansfotograf Elin Berge visade vackra bilder från sin utställning Slöjor som porträtterar unga muslimska kvinnor och ställde den tänkvärda frågan: Vem är mer fri, kvinnan med eller utan slöja?

Lyssna på TEDxUmeå 2016

Tänkvärda, diskussionsvänliga och inspirerande ämnen av entusiastiska talare är vad publiken fick med sig från årets evenemang. Om du missade årets TEDx, kan du se och lyssna på årets alla tal via webben:

Lyssna på TEDxUmeå 2016

Umeå universitets engagemang

Umeå universitet är en av arrangörerna bakom TEDxUmeå tillsammans med Umeå kommun, Ledarskapscentrum, Nicke&Nico, Region Västerbotten, Blå Huset, Dohi och Heja.

Redaktör: Anna Lawrence