Publicerad: 2017-03-27

Katrine Riklund blir hedersmedlem i franska radiologisällskapet

NYHET Katrine Riklund, prorektor vid Umeå universitet och professor i diagnostisk radiologi vid Institutionen för strålningsvetenskaper, blev nyligen invald som hedersmedlem i French Society of Radiology. Som representant för ett internationellt ledarskap inom radiologi tilldelas Katrine Riklund hedersutnämningen i samband med sällskapets årsmöte den 13 oktober i Paris.

Katrine Riklund. Foto: Elin Berge

– Det känns roligt och hedrande att väljas in som hedersmedlem i Société Française de Radiologie. Det är en stor och anrik förening med många mycket framgångsrika forskare, säger Katrine Riklund.

Som forskare fokuserar Katrine Riklund på så kallad Hybrid Imaging, en avancerad metodik för medicinsk avbildning med vilken man i samma utrustning kombinerar en positron emissions topografi (PET) med en datortomografi (CT) eller magnetkameraundersökning (MR). Forskningen är fokuserad på visualisering av dopaminerga funktioner i hjärnan för att öka förståelsen av vad som sker i hjärnan vid demens och parkinsonism. Ett annat mål är förbättrad visualisering av cancersjukdomens utbredning, särskilt vid prostatacancer och kolorektalcancer.

Katrine Riklund blev 2016 vald till prorektor vid Umeå universitet för en sexårsperiod. Hon har tidigare varit vice dekan och programdirektör för Läkarprogrammet på Medicinska fakulteten.

Länk till mer information (på engelska) om Société Française de Radiologie

Redaktör: Daniel Harju